Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

6 goedkope alternatieven voor superfoods

bosbessen.jpg

Er zitten vaak meer bestrijdingsmiddelen op dan is toegestaan en ze zijn nog duur ook. Daarom hier enkele goedkope alternatieven voor superfoods als gojibessen en chiazaad. 

Vorig jaar bleek al uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dat er op de superfoods quinoa, gojibessen en chiazaad vaak meer bestrijdingsmiddelen zitten dan wettelijk is toegestaan. Vooral de gojibesjes kwamen er niet zo best vanaf. Hoewel de gevonden hoeveelheden niet gevaarlijk zijn voor de gezondheid, kun je je wel afvragen hoe ‘supergezond’ zo’n relatief dure superfood dan eigenlijk is.

Doe maar gewoon

Gelukkig zijn er ook gezonde én goedkopere alternatieven met dezelfde soort smaak, structuur en/of voedingswaarde:

– Tarwegras: broccoli, boerenkool, spinazie

– Chiazaad: sesamzaad, maanzaad

– Kokosolie: roomboter, grasboter

– Hennepzaad: (wal)noten

– Moerbeibessen: cranberry’s, rozijnen

– Gojibessen: blauwe bessen, kersen

Wist je trouwens dat van alle soorten groenten en fruit de blauwe bes de meeste antioxidanten bevat? Deze wetenschapper van Wageningen UR vertelt er alles over:

Toch liever gojibessen?

Verder niks mis met gojibessen. Superfoods kunnen een goede toevoeging zijn aan je voedingspatroon. Sommige zaden en bessen hebben prima eigenschappen, net als groenten, fruit en bonen. Met andere woorden: ze zijn een mooie aanvulling op je dagelijkse voeding. En hoe meer je varieert, hoe beter!

Bron | gezondnu.nl

Lees ook > 4x gezonde bessen

Ook interessant