Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Het 5:2 dieet; wat, hoe en waarom?

52shutterstock_113201323copy.jpg

 

5 Dagen genieten en 2 dagen calorieën tellen, en je valt gegarandeerd af. Met deze belofte wordt het 5:2 dieet – ook wel vastendieet genoemd – aangeprezen. Inmiddels zijn er al verschillende boeken over geschreven en lijkt het de dieettrend van afgelopen jaar. Alhoewel de adviezen in de boeken soms net iets verschillen van elkaar, blijft het principe hetzelfde: periodiek vasten. Een periode van 2 dagen (verdeeld over de week) dien je te  ‘vasten’ of heel weinig te eten (500 kcal) en dat wissel je af met 5 dagen ‘normaal’ eten (2000 kcal). Zo krijg je in totaal minder calorieën binnen dan normaal, en val je af. Klinkt logisch en simpel allemaal, maar is dat het wel? Dat je afvalt als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt is een feit, maar of dat ‘vasten’ nou wel zo gezond en vooral duurzaam is, kun je je afvragen. Want 500 kcal op een dag is extreem weinig, als je er vanuit gaat dat je lichaam vaak tussen de 1300-1500 kcal nodig heeft om je vitale functies optimaal van energie te voorzien. En dat is dan zonder enige vorm van activiteit. Volgens de bedenkers, die vooral onderzoek hebben gedaan bij dieren, zou je lichaam op de vastendagen juist kunnen herstellen en veranderingen doormaken in je stofwisseling en het functioneren van je hersenen. En dat zou dan weer zorgen dat het risico op kanker, hart-vaatziekten, alzheimer en diabetes afneemt. De ervaringen van volgers zijn erg uiteenlopend. Waar de een zonder problemen in korte tijd afvalt heeft de ander last van hoofdpijn, extreme honger, futloosheid en weinig gewichtsverlies. Ook wordt duidelijk dat het ‘genieten’ tijdens de gewone dagen zeker binnen de perken moet blijven, aangezien het resultaat anders uitblijft.

Voors:

  • Je wordt bewuster van portiegroottes. Doordat je op vastendagen kleine hapjes eet, besef je hoe uit proportie je ‘normale’ porties soms kunnen zijn.
  • Je mag zelf bepalen hoe en wanneer je de vastendagen plant, zolang het niet twee dagen achter elkaar is.
  • Je mag op de ‘niet’-vasten dagen in principe eten waar je zin in hebt, waardoor je misschien meer leert ‘genieten’ van je voeding.

Tegens:

  • Je leert jezelf geen langdurig gezonde manier van eten aan.
  • Op de vastendagen heb je extreem weinig energie, wat kan leiden tot honger, hoofdpijn, duizeligheid en gebrek aan concentratie.
  • Als je op de ‘geniet’-dagen alleen maar ongezonde keuzes maakt, zal het afvallen uitblijven.
  • De onderzoeken die zijn gedaan naar deze manier van eten zijn vooral bij dieren afgenomen en niet bij mensen.
  • Je bent te veel gefocust op het tellen van calorieën, waardoor je te weinig aandacht hebt voor vitamines, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen van producten.
  • Werken, sporten, sociale verplichtingen of andere bezigheden zijn lastig  op de vastendagen door gebrek aan energie. Waardoor je alles goed moet plannen om het vol te houden.

 Conclusie: wat mij betreft laten we deze trend lekker in 2013! En gaan we het nieuwe jaar in met een gezonde en duurzame manier van eten. Jezelf ‘uithongeren’ afgewisseld met eten wat je wilt is niet verstandig en levert je geen resultaten op voor de lange termijn.

Cijfer: 5

Ook interessant