Eten

5 veelgemaakte kookfouten die je maaltijden ongezonder maken

koken.jpg

Een maaltijd zelf koken is een stuk gezonder dan een afhaalmaaltijd. Je weet namelijk precies wat er in je eten terechtkomt en je kunt zelf bepalen hoe gezond je het maakt. Toch maken mensen onbewust een paar kookfouten die een zelfgemaakte maaltijd ongezonder maken. 

Je kookt de groenten te lang

Groenten bevatten de meeste vitamines als ze rauw zijn. Hoe langer je groenten kookt, hoe meer vitamines ze verliezen. Er zal altijd een deel van de vitamines verloren gaan met het koken, maar je kunt dit beperken door de groenten minder lang te koken en minder water te gebruiken.

Je gebruikt de verkeerde olie

Het is slim om je eens te verdiepen in de olie die je gebruikt. Elke soort heeft namelijk een rookpunt, dat is de temperatuur waarbij de oliën en vetten beginnen te ontbinden. De olie kan dan gaan roken of branden en geeft het eten een rare smaak. Boter, extra vierge olijfolie en lijnzaadolie hebben een rookpunt onder de 180 graden Celsius, dus deze wil je liever mijden met bakken, wokken, frituren of braden. Kies liever voor kokosolie of pomace olijfolie.

Je gebruikt zout in plaats van kruiden

Een beetje zout toevoegen aan je gerecht is prima, maar niet te veel. Er zijn zo veel andere kruiden die veel meer smaak toevoegen. Paprikapoeder bijvoorbeeld, komijnzaad, kerrie of oregano. Met andere kruiden kun je de maaltijd gezonder én smaakvoller maken.

Je schilt groenten en fruit

De meeste voedingsstoffen zitten in groente- en fruitschillen. Door de schil weg te gooien, gooi je ook een hoop mineralen en vitamines weg. Je kunt van de meeste groenten- en fruitsoorten genieten met schil, was ze wel even goed van tevoren.

Je gebruikt alleen low-fat producten

Mensen denken vaak dat ze gezond bezig zijn als ze een product kopen waar ‘low-fat’ op staat. Er worden echter veel smaakmakers toegevoegd aan ‘low-fat’ producten, omdat deze van zichzelf vaak minder smaak hebben. Daarnaast heeft je lichaam ook gezonde vetten nodig voor het opnemen van vitamines, het verbeteren van je weerstand en het leveren van energie.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Beauty-expert Carmen Zomers laat zien hoe je zelf een optische ooglift kunt toepassen met alleen oogschaduw en mascara.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant