Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

3x zelfgemaakt broodbeleg

broodbeleg.gif

Mmm, wat kan een boterham met flink wat roomboter en een plak jong belegen kaas heerlijk smaken. Maar voor wie binnenkort bikiniklaar wil zijn, bestaan er gezondere alternatieven: heerlijke zelfgemaakte spreads voor op de boterham. Net zo lekker als die plak kaas, maar een stuk magerder! Hieronder vind je de recepten van baba ghanoush, erwtjesspread en hummus.

Erwtjesspread

Ingrediënten voor één schaaltje spread:
– 1 kop diepsvrieserwtjes
– 2 afgestreken eetlepels Griekse yoghurt
– 1 theelepel citroensap
– 1 hand verse muntblaadjes
– 1 snuf zout
– 1 snuf zwarte peper

Bereiding:
– Ontdooi de erwtjes door ze te overgieten met heet water. Laat ze vervolgens goed uitlekken.
– Meng de erwtjes met alle andere ingrediënten in de blender en maal tot een grove spread. Proef!

Lekker op olijvenbrood! Maak je boterham af met nog enkele blaadjes verse munt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baba Ghanoush (auberginespread)

Ingrediënten voor één schaaltje spread:
– 1 aubergine
– 2 eetlepels citroensap
– 1 teen knoflook
– 1 hand verse bladpeterselie
– 125 ml Griekse yoghurt
– 1 snuf zout
– 1 snuf zwarte peper

Bereiding:
– Was de aubergine en snijd deze in plakken.
– Bak de plakken tot ze zacht beginnen te worden in een grillpan of bak ze in de oven op 180 graden.
– Doe de plakken in een keukenmachine of blender en voeg de andere ingrediënten toe.
– Mix kort alles door elkaar, tot er een mooie, grove spread ontstaat.

Lekker op pitabrood! Maak je broodje af met nog wat verse peterselie.

BabaGhanoush

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edamame-hummus

Ingrediënten voor één schaaltje spread:
– 1,5 kop gepelde edamamebonen (verkrijgbaar bij de Chinese supermarkt in het vriesvak)
– 2 eetlepels tahin (sesampasta, verkijgtbaar bij de toko of natuurwinkel)
– 1 eetlepel citroensap
– 1 eetlepel sojasaus
– 1 teen knoflook, geperst
– 1 eetlepel olijfolie
– 1 eetlepel sesamolie
– 1 snuf zout
– 1 snuf zoute peper
– 1 theelepel witte en zwarte sesamzaadjes (ter garnering)

Bereiding:
– Leg de edamamebonen in een schaaltje en verwarm ze 3 minuten in de magnetron.
– Doe de edamamebonen in de keukenmachine of blender en voeg de overige ingredienten (behalve de sesamzaadjes) toe.
– Meng tot een zachte spread.
– Is het mengsel te dik? Voeg wat water toe totdat de hummus de gewenste dikte heeft bereikt.

Lekker op volkorenbrood! Maak je broodje af door de sesamzaadjes over de spread te strooien.

EdamameHummus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: www.chickslovefood.com

Ook interessant