Eten

3 gezonde detox-smoothies

detox-smoothies.png

Heb je tijdens je vakantie (te) veel gegeten en wil je graag weer op de gezonde toer? Deze drie smoothies helpen je lichaam flink te detoxen.

Pittige watermeloensmoothie

In watermeloen zitten hoge concentraties van het aminozuur citruline, dat de lever en nieren helpt bij het verwijderen van ammonia uit je lijf. Ammonia komt zowel van binnenuit (het is een bijproduct van de verbranding van eiwitten) als van externe bronnen en is behoorlijk schadelijk voor je cellen. Daarnaast bevat watermeloen het meeste lycopeen van alle groenten en fruit, een carotenoïde dat je hart en bloedvaten ten goede komt.

Wat heb je nodig?

– 1 kg geschilde watermeloen
– 1 limoen
– chilivlokken naar smaak

Extra
– staafmixer

Zo maak je het!

Snijd de watermeloen in blokjes en doe ze in een kom. Dek af met vershoudfolie en zet minstens twee uur in de koelkast om ze goed koud te laten worden. Pureer de watermeloen met de staafmixer. Pers de limoen uit en voeg het sap toe aan de gepureerde watermeloen. Voeg een snufje chilivlokken toe, mix nog even en proef een slokje. Je kunt indien gewenst nog meer chilivlokken toevoegen. Leuk om de pittige watermeloensmoothie in flesjes te serveren.

Bereidingstijd: 10 min.
+ 2 uur wachttijd

Mango-mandarijnsmoothie

Wil je je lichaam een opfrisser geven, maar heb je geen zin in een knorrende maag? Kies dan voor een mango-smoothie. Mango’s zijn zoet en de vele vezels zorgen ervoor dat je lang een vol gevoel houdt. De vrucht zit ook nog eens boordevol voedingsstoffen en bètacaroteen, een antioxidant die in je lever wordt omgezet tot vitamine A. Zo zijn mango’s goed voor je ogen en tegen acne én rimpels.

Wat heb je nodig?

– 1 biologische limoen, schoongeboend
– 2 mango’s
– 4 mandarijnen
– 200 g verse ananas
– 150 g knolselderij

Extra
– blender
– keukenmachine of staafmixer met hoge mengbeker

Zo maak je het!

Pers de limoen uit. Schil de mango’s, mandarijnen, ananas en knolselderij, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees en de groente in stukken. Doe alles met de helft van het limoensap in de blender. Pureer glad en neem een slokje. Is de smoothie te dik naar je smaak, voeg dan nog wat ijskoud water toe en mix opnieuw. Breng eventueel op smaak met extra limoensap. Schenk de smoothie in glazen en doe in elk glas twee ijsklontjes. Serveer meteen.

Bereidingstijd: 15 min.

Bananen-pruimensmoothie

Groene bladgroenten (hoe donkerder, hoe beter), zoals sla, rucola en spinazie, neutraliseren de metalen, chemicaliën en pesticiden in ons eten en beschermen zo de lever. Sla bevat veel vezels, vitamines en antioxidanten, terwijl er nauwelijks calorieën in zitten. Goed voor je lijf en lijn dus, en perfect in een (groene) smoothie.

Wat heb je nodig?

2 sinaasappels
200 g verse pruimen
½ kropsla, buitenste blad verwijderd
2 bananen

Extra
– blender
– keukenmachine of slaafmixer met hoge mengbeker, houten prikkers

Schil de sinaasappels zodat al het wit eraf is, en snijd het vruchtvlees in stukjes. Snijd de pruimen in stukjes en de sla in repen. Doe de sinaasappel, pruimen en de sla in de blender. Pureer de ingrediënten tot een glad mengsel. Voeg ongeveer 150 ml ijskoud water toe totdat de smoothie de gewenste dikte heeft. Schenk in glazen. Steek de achtergehouden plakjes banaan aan de prikkers en leg die op de glazen. Serveer meteen.

Bereidingstijd: 10 min.

Ook interessant