Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

30 dagen geen suiker: afvallen en gezonder worden

30-dagen-geen-suiker-afvallen-en-gezonder-worden.jpg

Suiker is behoorlijk verslavend, al hebben we dat niet altijd bewust door. Een tijdje minderen met de suikers zorgt voor meer energie en minder gewicht.

Suiker is behoorlijk verslavend, al hebben we dat niet altijd bewust door. Consumeren van suiker zorgt dat er allerlei feel-good stofjes vrij komen in de hersenen en dat fijne gevoel is potentieel verslavend. Ook veroorzaakt het witte goedje veel gezondheidsklachten. Een tijdje minderen met de suikers zorgt voor meer energie en minder gewicht.

Suiker is de mogelijke oorzaak van veel gezondheidsklachten als allergieën, stemmingswisselingen, hoofdpijn, eczeem, opgezette buik, oververmoeidheid, vitaminetekorten en spijsverteringsproblemen. Natuurlijk weten we allemaal wel dat als we twee stukken taart nemen of een half pak koekjes, dat we dan veel suikers binnenkrijgen. Het probleem tegenwoordig zijn alle fabrieksmatige, voorverpakte en kant en klare maaltijden waar allemaal extra suikers aan worden toegevoegd. Je kunt suikers op het etiket bijvoorbeeld herkennen aan: kristalsuiker, malt, karamel, kandij, cassonade, glucosestroop, fructosestroop, dextrose, sacharose, sucrose en maltodextrine.

Dan krijgen we ook nog eens natuurlijke suikers binnen van fruit, honing en misschien gedroogd fruit. Dat lijkt dan minder schadelijk, maar het telt allemaal bij elkaar op waardoor je al heel snel te veel binnenkrijgt dan goed is voor je lichaam en je gezondheid.

Je hoeft het niet alleen te doen 
Er zijn allerlei leuken boeken en initiatieven die je helpen om een bepaalde periode suikervrij te eten, zodat je zelf kunt ervaren wat het voor je lichaam doet. Dit vinden wij de leukste en meest inspirerende.

  • Het boek 100% suikervrij in 30 dagen van Carola van Bemmelen. Via het boek of haar website kun je meedoen met een Sugar Challenge programma van 30 dagen. Ze geeft veel nuttige informatie, tips, motivatie en recepten.
  • Miss Natural heeft op haar website een online cursus om veertig dagen zonder suiker te eten. Ook hier via je inbox veel informatie, tips, motivatie, boodschappenlijstjes en je krijgt een receptenboek om te downloaden.
  • I Quit Sugar van de Australische Sarah Wilson is op dit moment wereldwijd heel populair. Met een enorm inspirerende website en een aantal leuke boeken die je ook in Nederland kunt bestellen (nog wel alleen in het Engels). Je kunt via haar website meedoen aan een programma van 8 weken zonder suiker, waarbij ze je dagelijks alternatieven geeft om te eten.

Puur eten
Pas op voor de suikervervangers, deze zijn nog ongezonder dan suikers zelf. Dit zijn bijvoorbeeld: aspartaam, acesulfaam-k, splenda, sorbitol en xylitol. Deze worden ook veel gebruikt in light producten.
Als je minder suikers gaat eten ga je als vanzelf dus puur eten. Minder fabrieksmatig voedsel en meer verse groenten en verse producten.

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

Ook interessant