Eten

3x variëren met stamppot

stamppot.jpg

Een druilerige avond vraagt om een geurige stamppot. Natuurlijk kun je kiezen voor een traditionele variant, maar er zijn nog zó veel andere mogelijkheden waarmee je kunt stampen. Hierbij 3 tips voor net even een andere stamppot! 

Door met je stamppotjes te experimenteren doe je ook je lijf een plezier. Een van de regels voor gezond eten is namelijk: eet gevarieerd om je lichaam gezond te houden. Eet je steeds hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

1. Kies eens voor vis

Door spekjes of rookworst te vervangen door vis geef je een heel andere draai aan je stamppot. Kies voor een stevige, smaakvolle vis zoals kabeljauw, forel of makreel. Ook zalm doet het goed. Het zijn vette vissoorten, waar ook nog eens goede voedingsstoffen in zitten, zoals visvetzuren.

2. Geen vlees, maar vega 

Je kunt ervoor kiezen om er een vegetarische pot van te maken, bijvoorbeeld met vegetarische reepjes, tofu of vegetarisch gehakt. Of vervang de rookworst door zachte geitenkaas, of feta. Gooi ook eens een potje witte bonen of een handvol noten door de stamppot.

3. Gebruik spannende groenten en kruiden

Maak eens een stamppot met spruitjes, spinazie of doperwten. Of probeer een Oosterse stamppot met paksoi en kokosmelk, of met witte kool en gember. Met groenten kun je volop variëren. En door een ander kruid toe te voegen, geef je er meteen een ander tintje aan. Strooi er bijvoorbeeld koriander, kerriepoeder, dille of laurier door.

Bron: Voedingscentrum.

Ook interessant