Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Word jij elke dag moe wakker? Dít probeert je lichaam je te vertellen

word-jij-elke-dag-moe-wakker-dit-probeert-je-lichaam-je-te-vertellen.jpg

Word jij eigenlijk elke dag wel moe wakker? En is ‘snooze’ misschien wel de meest gebruikte functie op je telefoon? Volgens experts zou het heel goed kunnen dat je lichaam je dan iets belangrijks probeert te vertellen.

Hier zeven dingen die ervoor kunnen zorgen dat jij elke dag moe wakker wordt.

1. Je slaapt te kort

Als je elke dag moe wakker wordt, is de kans groot dat je simpelweg te kort slaapt. Volgens de ‘American Academy of Sleep Medicine’s’ hoor je als volwassene tussen de zeven en negen uur slaap per nacht te krijgen. Er zijn slechts een paar mensen die met minder slaap alsnog uitgerust wakker worden, dus als je moeite hebt om uit bed te komen dan is het zeker slim om eens kritisch te kijken naar het aantal uren dat je slaapt.

2. Je slaapt juist té veel

Klinkt een beetje gek, maar er bestaat ook zoiets als te veel slapen. Er is officieel geen maximaal aantal uren dat je ’s nachts mag slapen, maar toch zou het heel goed kunnen dat je gewoon iets te veel slaapt. Als je je bijvoorbeeld gedurende de hele dag moe voelt, maar ’s avonds juist een energiekick krijgt. En als je daarbij last hebt van hoofdpijn in de ochtend, zou het heel goed kunnen dat je te veel slaapt.

3. Je slaapt niet goed genoeg

Als je gemiddeld acht uur per nacht slaapt, maar alsnog elke ochtend moe wakker wordt, dan zou het heel goed kunnen dat je simpelweg niet goed genoeg slaapt. Er zijn namelijk vier verschillende slaapfases, waarvan de laatste twee fases de REM-slaap en de non-REM diepe slaap zijn. Pas bij deze twee laatste fases krijgt je brein de kans om écht uit te rusten en zichzelf weer op te laden. Het zou heel goed kunnen dat je deze twee laatste fases nooit bereikt, omdat je bijvoorbeeld meerdere keren per nacht wakker wordt. Om dit te voorkomen zou je kunnen proberen om magnesium te gaan slikken. Dit natuurlijke slaapmiddel zorgt er namelijk voor dat je dieper slaapt.  

4. Je drinkt alcohol voor het slapengaan

Hoewel het echt geen kwaad kan om ’s avonds nog een glaasje wijn te drinken, kun je dit beter niet vlak voordat je naar bed gaat doen. Onderzoek wijst namelijk uit dat het drinken van alcohol voordat je naar bed gaat je REM-slaap remt, waardoor je dus niet optimaal kunt uitrusten en slapen. Sowieso kun je maar beter niet al te veel vocht innemen vlak voordat je naar bed gaat, of het nu gaat om een glaasje wijn of een glas water. Anders moet je er straks midden in de nacht weer uit om te gaan plassen en dat is niet bevorderlijk voor je nachtrust.

Lees ook: Waarom je beter een kop koffie kunt drinken voor het slapengaan dan een glas wijn

5. Je hebt vlak voor het slapengaan nog iets gegeten

Net als dat het niet slim is om vlak voor het slapengaan nog iets te drinken, kun je ook beter niet iets eten. Vooral suikerrijk voedsel kan ervoor zorgen dat je nog uren wakker ligt, dus probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Probeer tot zeker een half uur voordat je naar bed gaat niets te eten. Als je dan tóch graag ’s avonds iets wilt eten, kun je het beste voor iets gaan dat niet meer dan 250 calorieën bevat en vooral uit koolhydraten en vet bestaat.

6. Je hebt nog tot laat op je telefoon gezeten

Dat het meenemen van je telefoon naar de slaapkamer niet bevorderlijk is voor je nachtrust, hoeven we je vast niet te vertellen. Tóch zijn er nog genoeg mensen die het niet kunnen weerstaan om vlak voor het slapengaan nog even hun telefoon te checken. Het gevolg is dat ze vervolgens maar met moeite in slaap kunnen komen, wat alles te maken heeft met het blauwe licht van je telefoonscherm. Zet daarom gewoon een ouderwetse wekker en laat je telefoon uit de slaapkamer.

7. Je hebt slaapapneu

Wist je dat zo’n zes tot twaalf procent van de Nederlandse volwassenen lijdt aan slaapapneu? Als je merkt dat je regelmatig ’s nachts wakker wordt of veel snurkt, zou het best kunnen zijn dat je hier last van hebt. Als je slaapapneu hebt dan stopt je ademhaling meerdere keren per nacht zo’n tien tot dertig seconden. Bij sommige mensen gebeurt dit zelfs meerdere keren per uur. De aandoening komt vooral voor bij mensen met overgewicht.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Mind Body Green
Beeld | Getty

Ook interessant