Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Zo herken je de eerste signalen van een herfstdip (en dít kun je ertegen doen)

last-van-een-herfstdip-dit-kun-je-ertegen-doen.jpg

De herfst is deze week toch écht begonnen. Nu de dagen korter worden en het weer somberder wordt, ligt een herfstdip op de loer. Je ziet minder daglicht en dat kan je biologische klok fink verstoren. Dit zijn de symptomen van een herfstdip en wat je er tegen kunt doen.

Sombere gevoelens? Zó ga je ze tegen.

Hoe herken je een herfstdip?

Ongeveer één op de tien Nederlanders krijgt in de herfstperiode last van een herfstdip. Het is belangrijk de eerste signalen al vroeg op te pakken, zodat je aan de slag kunt om de vervelende gevoelens te beperken. Je voelt je bij een herfstdip moe en lusteloos en hebt vaak veel trek in (koolhydraatrijk) eten – of juist helemaal geen honger. En hoeveel je ook slaapt, niks lijkt je klachten te verminderen. Daarnaast kun je je prikkelbaarder voelen en heb je minder zin om dingen te ondernemen. Ook somberheid is een veelgehoorde klacht bij mensen met een herfstdip.

Een herfstdip is overigens wel iets anders dan een herfst- of winterdepressie. Als je last hebt van een serieuze depressie, dan zullen de volgende tips je niet zo snel helpen en is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Onderstaande dingen kunnen je echter wel een handje helpen als je in zo’n dip zit.

1. Zorg voor zoveel mogelijk daglicht

Doe de gordijnen open en maak een flinke wandeling. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Dit is een hormoon dat ons wakker, gefocust en stressbestendig houdt. In de herfst- en wintermaanden is het veel sneller donker. Het is belangrijk om zo veel mogelijk licht mee te pakken op een dag, bijvoorbeeld door lekker naar buiten te gaan krijg. Zo krijg je niet alleen het meeste daglicht mee, maar kom je ook meteen aan wat beweging toe. Mocht dit niet genoeg zijn en heb je écht veel last van het feit dat het zo donker is, dan kun je lichttherapie volgen.

2. Probeer ongezonde verleidingen te weerstaan

Merk jij dat je nu sneller geneigd bent om naar ‘comfortfood’ te grijpen? Probeer deze verleiding dan zoveel mogelijk te weerstaan. Wat je eet heeft namelijk ook veel invloed op hoe je je voelt. Kies daarom voor typische winterkost, als stamppot en stoofpotten. Hierin zitten veel goede stoffen die je extra energie geven. Zorg er daarnaast voor dat je genoeg groenten en fruit blijft eten. Als de basis goed is, is het namelijk helemaal niet zo erg om af en toe iets ongezonds te eten.

3. Ga lekker sporten tegen je herfstdip

Lichaamsbeweging is ook erg belangrijk. Sporten zorgt ervoor dat je je minder gestrest voelt en meer energie hebt. Zorg er daarom voor dat je bijvoorbeeld een paar keer week gaat hardlopen of thuis wat oefeningen doet. Of ga dagelijks een uurtje wandelen. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar voor zorgt dat je in beweging blijft.

4. Zorg dat je iets leuks in het vooruitzicht hebt

Tijdens een herfstdip heb je vaak geen zin om iets te ondernemen. Probeer toch elke week iets leuks in te plannen, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Plan bijvoorbeeld een gezellig avondje met je vriendinnen in of ga er lekker met je partner op uit. Op het moment dat je je wat somberder voelt, heb je zo toch nog niets leuks om naar uit te kijken.

5. Focus je op de mooie dingen van het seizoen

De herfst heeft ook genoeg leuke dingen te bieden. Wat dacht je van een heerlijke boswandeling door de prachtige herfstomgeving? Of steek een paar kaarsen aan en trek je lekker terug op de bank met een dekentje en een kopje thee. En hoe leuk is het dat je weer wat creatiever kunt zijn met kleding en meerdere laagjes over elkaar kunt dragen? Vind je het lastig om positieve punten van de herfst te bedenken? Check dan zeker eens dit lijstje.

6. Zorg voor een ritme

Als je niet echt lekker in je vel zit, kan het lastig zijn om een vast ritme te hebben. Zeker als je ook nog thuiswerkt of wisselende diensten hebt. Toch is zo’n ritme erg belangrijk tegen een herfstdip. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke dag een half uurtje neemt om rustig te ontbijten en te lezen en kleed je ook altijd aan. Ook als je die dag niemand ziet en thuiswerkt is het belangrijk om dit te doen, zodat het verschil tussen werk en ontspanning duidelijk blijft.

7. Eet niet te laat op de avond

Ook voldoende nachtrust is enorm belangrijk voor je gemoedstoestand. Zorg er daarom voor dat je de laatste twee uur voordat je naar bed gaat niks eet en geen alcohol drinkt. Anders zet je je spijsvertering weer aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen is echt nodig om tot rust te komen en niet om voeding te verteren. Zorg er daarnaast voor dat je ook elke avond minstens acht uur slaap krijgt,dan blijf je die herfstdip hopelijk de baas.

Bron | Sante, Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Ook interessant