Lifestyle

7x dít kun je doen tegen de eerste signalen van een herfstdip

7x-dit-kun-je-doen-tegen-de-eerste-signalen-van-een-herfstdip.jpg

Nu de dagen weer korter worden en het weer somberder, ligt een herfstdip op de loer. Je ziet minder daglicht en dat kan je biologische klok flink door de war schoppen. Dít zijn de dingen die je het beste tegen de eerste signalen van een herfstdip kunt doen.

Sombere gevoelens? Zó ga je ze tegen.

Wat is een herfstdip?

Ongeveer één op de tien Nederlanders krijgt in de herfstperiode last van een herfstdip. Bij een herfstdip voel je je vaak moe, lusteloos en heb je veel trek in eten. Het maakt niet uit hoe veel je slaapt of uitrust, je blijft je moe voelen. Ook somberheid is een veelgehoorde klacht bij mensen met een herfstdip. Een herfstdip is overigens wel wat anders dan een herfst- of winterdepressie. Als je last hebt van een serieuze depressie, dan zullen onderstaande tips niet zo snel helpen en is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Onderstaande dingen kunnen je echter wel een handje helpen.

1. Zorg dat je zoveel mogelijk daglicht ziet

Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Dit is een hormoon dat ons wakker, gefocust en stressbestendig houdt. In de herfst- en wintermaanden is het veel sneller donker. Probeer daarom zo veel mogelijk licht mee te pakken op een dag. Een flinke wandeling rond lunchtijd kan helpen. En houd je huis ook zo licht mogelijk, door de gordijnen altijd open te doen overdag. Als je écht veel last hebt van het feit dat het zo donker is, kun je lichttherapie volgen.

2. Probeer ongezonde verleidingen te weerstaan

Merk jij dat je nu sneller geneigd bent om naar ‘comfortfood’ te grijpen? Probeer deze verleiding dan zoveel mogelijk te weerstaan. Wat je eet heeft namelijk ook veel invloed op hoe je je voelt. Zorg er daarom voor dat je genoeg groenten en fruit blijft eten. Als de basis goed is, is het namelijk helemaal niet zo erg om af en toe iets ongezonds te eten.

3. Ga lekker sporten

Lichaamsbeweging is ook erg belangrijk. Sporten zorgt ervoor dat je je minder gestrest voelt en meer energie hebt. Zorg er daarom voor dat je bijvoorbeeld een paar keer week gaat hardlopen of thuis wat oefeningen doet. Of ga dagelijks een uurtje wandelen. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar voor zorgt dat je in beweging blijft.

4. Plan leuke dingen

Probeer elke week iets leuks in te plannen, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Plan bijvoorbeeld een gezellig avondje met je vriendinnen in of ga er lekker met je partner op uit. Op het moment dat je je wat somberder voelt, heb je zo toch nog niets leuks om naar uit te kijken.

5. Focus je op de mooie dingen van het seizoen

De herfst heeft ook genoeg leuke dingen te bieden. Wat dacht je van een heerlijke boswandeling door de prachtige herfstomgeving? Of het feit dat je je lekker kunt terugtrekken op de bank met een dekentje en een kopje thee. En hoe leuk is het dat je weer wat creatiever kunt zijn met kleding en meerdere laagjes over elkaar kunt dragen? Vind je het lastig om positieve punten van de herfst te bedenken? Check dan zeker eens dit lijstje.

6. Zorg voor een ritme

Zeker nu we meer tijd binnen doorbrengen en veel mensen thuiswerken, kan het lastig zijn om er een vast ritme in te krijgen. Toch is dit erg belangrijk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke dag een half uurtje neemt om rustig te ontbijten en te lezen en kleed je ook altijd aan. Ook als je die dag niemand ziet is het belangrijk om dit te doen, zodat het verschil tussen werk en ontspanning duidelijk blijft.

7. Eet niet te laat op de avond

Ook voldoende nachtrust is enorm belangrijk voor je gemoedstoestand. Zorg er daarom voor dat je de laatste twee uur voordat je naar bed gaat niks eet en geen alcohol drinkt. Anders zet je je spijsvertering weer aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen is echt nodig om tot rust te komen en niet om voeding te verteren. Zorg er daarnaast voor dat je ook elke avond minstens acht uur slaap krijgt. Zo blijf je die herfstdip de baas.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Sante
Beeld | iStock

Ook interessant