Sommige producten verminderen in hoeveelheid, terwijl ze de oude prijs houden. Dat wordt krimpflatie genoemd. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Een kleinere hoeveelheid voor dezelfde prijs? Krimpflatie komt steeds meer voor

Een bakje aardbeien voor dezelfde prijs, maar in een kleinere verpakking? Een gemeen trucje die veel fabrikanten gebruiken om de prijzen van producten te verhogen. Ook wel krimpflatie genoemd.

Het is een soort verborgen prijsverhoging die steeds vaker voorkomt.

Minder product voor dezelfde prijs

Veel mensen laten op sociale media al weten dat zij minder product hebben gekocht voor dezelfde oude prijs. Denk bijvoorbeeld aan een pak zelfrijzend bakmeel: in het oude pak zat 500 gram en in het nieuwe pak zit 400 gram, terwijl je voor beide producten hetzelfde betaalt. Maar ook bij vleeswaren, babyvoeding of een bakje aardbeien komt krimpflatie voor. Waarom doen fabrikanten dat toch?

Stijgende prijzen

Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, legt bij RTL Nieuws uit waarom fabrikanten de hoeveelheid van een product verminderen. “Supermarkten willen prijzen liever niet verhogen, maar een fabrikant wil prijzen ook kunnen doorberekenen.” Door de oorlog in Oekraïne zijn prijzen van energie enorm gestegen en zijn er tekorten aan bepaalde producten ontstaan. Hierdoor wordt het voor fabrikanten duurder om producten te maken.

Volgens Sloot zijn er voor fabrikanten wel andere opties om te compenseren op de gestegen prijzen, zoals besparen op verpakkingen. “Maar als dat ook niet meer gaat, dan gaat de inhoud van de verpakking omlaag.”

Bijna niemand merkt de krimpflatie op

“Producenten doen dit op zich slim, maar belazeren de consument er wel mee. Want 10 procent prijsverhoging hebben mensen door. Maar de inhoud met tien procent verminderen en de prijs gelijk houden, merkt bijna niemand,” zegt retaildeskundige Paul Moers bij EenVandaag. Het verminderen van de inhoud wordt vervolgens niet gecommuniceerd met consumenten, maar thuis raken producten wel sneller op. Dus in plaats van 30 wasbeurten met een bepaald wasmiddel, zijn dat er opeens wat minder.

Verschillende redenen

Volgens fabrikanten zijn er verschillende redenen om de hoeveelheden van producten te verminderen. Zo gaat het volgens hen om veranderingen in ingrediënten, aangepaste verpakkingen of ze willen inspelen op kleinere huishoudens.

‘Het raakt ons allemaal’

Sloot zegt dat hij zich kan voorstellen dat mensen zich getild voelen. Wanneer een product groter wordt staat dat vaak in grote letters op een verpakking. Maar zegt hij, “je zult niet snel een sticker zien met: ‘Nu 20 procent minder’.” Toch maakt het volgens hem eigenlijk ook niet zoveel uit hoe fabrikanten het aanpakken. “Prijzen verhogen of de inhoud verminderen, het raakt ons allemaal.”

Bron | RTL Nieuws, EenVandaag

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden