Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Waarom het geen zin heeft om de knop bij een stoplicht in te drukken

waarom-de-drukknop-van-een-stoplicht-helemaal-niet-werkt-margriet.jpg

Je kent het vast wel: je staat bij een stoplicht te wachten, drukt op de knop en kort daarna springt het stoplicht op groen. Je zou denken dat dit is omdat jij op de knop hebt gedrukt, maar niets blijkt minder waar te zijn.

De meeste knoppen bij verkeerslichten staan namelijk niet in verbinding met het stoplicht, waardoor het dus ook helemaal geen zin heeft om te drukken.

De échte reden dat de knoppen er zitten

Waarom de knoppen er dan wel zitten? Nou eigenlijk vooral om je het gevoel te geven dat je controle hebt over wat er gebeurt. Het zijn placebo-knoppen die ervoor moeten zorgen dat verkeersdeelnemers rustig blijven en denken dat ze zelf invloed hebben op wanneer het stoplicht op groen springt. Dat het stoplicht vaak al snel op groen springt nadat je de knop hebt ingedrukt, heeft een andere reden.  

Lees ook: Veilig fietsen met storm? Zo trotseer je de windstoten

Slimme lussen

“De functie van veel van die knoppen is inmiddels al lang verdwenen, omdat er overal lussen in de weg liggen die fietsers detecteren,” aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “Daarmee zijn die knoppen eigenlijk overbodig geworden.” Dat het licht op groen springt heeft dus te maken met het feit dat de lus je kan detecteren, en niet met het feit dat je op de knop hebt gedrukt.

Anders voor voetgangers

Bij voetgangers is dit overigens anders, de Nederlandse verkeerslichten zijn namelijk nog niet zo slim dat ze ook voetgangers kunnen herkennen. Dus als je ergens komt aanlopen en stil staat bij het verkeerslicht, zijn er geen lussen die je kunnen detecteren. Het stoplicht speelt dan gewoon z’n vaste programma af, dus drukken heeft geen zin. Ook meerdere keren drukken of de knop extra lang indrukken werkt niet, tenzij je daar natuurlijk zelf rustig van wordt.

Bron | AD
Beeld | Getty

Ook interessant