Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Zo onthoud jij voortaan je dromen, en dit kun je ervan leren

je-dromen-onthouden-zo-doe-je-dat-en-dit-kun-je-ervan-leren.jpg

Niets is zo vervelend als wakker worden uit een geweldige droom en als je deze vervolgens aan iemand probeert te vertellen je er niks meer van kunnen herinneren. Maar goed nieuws: je kunt jezelf trainen om je dromen te onthouden. 

Naast dat je je dromen beter kunt onthouden, kun je hier ook nog veel van leren. 

Leer jezelf kennen

Niet alleen is het fijn om te weten waar je allemaal over droomt, je kunt er namelijk ook veel over jezelf van leren. Maar om je dromen goed te onthouden is wel een beetje training nodig. Om bewuster te zijn van je dromen is het belangrijk om te weten hoe een gemiddelde slaapcyclus eruit ziet. 

Sluimeren

Sommige dagen lukt het sneller dan anderen, maar de sluimerfase is de overgang van wakker naar slaap. Dit is het moment waarop je hersenactiviteit langzaam afneemt en je steeds dieper wegzakt. 

Lichte slaap

Vervolgens kom je in de volgende slaapfase terecht: de lichte slaap. Hierbij word je niet meer van elk geluidje wakker, maar je bent ook nog niet helemaal in dromenland. 

Diepe slaap 

Zodra je in je diepe slaap komt neemt je hartslag af en bereikt je ademhaling een minimum. Hier ben je echt vertrokken, waardoor het bijna tijd is voor het echte werk: dromen.

REM-slaap

Als je diep genoeg in slaap bent gevallen beland je in je REM-slaap. Dit staat voor Rapid Eye Movements. Je hersens worden weer actief en gaan vol aan de slag. Dit terwijl je lichaam, hoe wild je dromen ook zijn, in een soort verlamde stand is waarbij je je niet tot nauwelijks beweegt. Omdat je lichaam zo stil is, maar je hersenen razend actief, werd dit vroeger ook wel paradoxale slaap genoemd. Je brein laat je in deze fase allerlei gevoelens verwerken die je als je wakker bent vaak onderdrukt. 

Herhaling 

Na een tijdje te hebben gedroomd word je onbewust of bewust wakker en dan herhaalt dit hele proces zich weer. Daarbij duurt in je eerste slaapcyclus de REM-slaap zo’n 10 minuten, maar neemt dit in de slaapcyclussen daarna steeds meer toe. De laatste cyclus kan zelfs voor 45 minuten of meer uit REM-slaap, dus dromen, bestaan. 

Leren van je dromen

Je hersenen hebben het er dus maar druk mee. Tijdens je nachtrust krijg je allerlei beelden voorgeschoteld die te maken hebben met gebeurtenissen in je leven. Hierbij zie je niet alleen dingen die je daadwerkelijk hebt gezien, maar ook veel onderwerpen die je onbewust hebt meegemaakt komen hier aan bod. Je hersenen koppelen allerlei emoties aan onderwerpen en personen en maken hiermee bepaalde verbindingen die je wanneer je wakker bent misschien niet zou leggen. Door jezelf te trainen om dromen bewuster te onthouden, kun je jezelf nieuwe inzichten geven. Je brein komt tijdens het dromen namelijk ook vaak op plekken waar je als je wakker bent niet bij kunt komen. Als je in het dagelijks leven op bepaalde punten vastloopt, zou je de antwoorden wel eens in je dromen kunnen vinden. 

Lees ook: Vaak last van nachtmerries? Dít kan er aan de hand zijn

Dromen onthouden 

Hoogste tijd dus om jezelf te trainen om je dromen te onthouden. Het zal in het begin nog wat lastig zijn, maar hoe meer je oefent hoe makkelijker het wordt om je dromen te onthouden. Hierbij een aantal handige tips.

Rustgevende ruimte

Om je dromen beter te kunnen onthouden kan het helpen om je slaapkamer allereerst op te ruimen. Veel rommel, maar ook veel decoratie in je kamer kunnen voor afleiding zorgen. Je hoeft natuurlijk niet alle aankleding de deur uit te doen, maar hoe rustiger de ruimte, hoe beter voor je dromen. Ook helpt het om een vast slaapritueel aan te houden en ook hierbij geldt: hou het zo rustig mogelijk. Creëer een slaapritueel waar jij van ontspant, zodat je hersenen niet te veel prikkels krijgen. 

Meditatie

Om bewuster te worden van je dromen, kan meditatie erg goed helpen. Met mediteren train je je geest om alles een plek te geven in je hoofd. Door hiermee te oefenen leer je je brein om beelden beter te onthouden, waardoor het uiteindelijk ook makkelijker wordt om beelden uit je dromen beter voor de geest te halen. 

Slaapmantra

Je kunt je hersenen ook een beetje sturen door tijdens je slaapritueel al met je dromen bezig te zijn. Het kan zelfs helpen om voor jezelf te herhalen dat je tijdens het slapen je dromen wil onthouden. Op die manier zijn je hersenen hier bewuster mee bezig. Je verbindt hier als het ware alvast een beetje het bewust- en onbewust zijn met elkaar. 

Dromen opschrijven

Om daadwerkelijk te leren van je dromen, en in kaart te brengen hoe je brein onbewuste associaties legt, is het handig om een boekje naast je bed te leggen waarin je direct de dromen kunt opschrijven. Om je droom niet te verliezen kan het helpen om nog in dezelfde houding te blijven liggen als dat je wakker werd. Je hoeft natuurlijk de dag niet te beginnen met een heel boekverslag over wat er allemaal in je droom gebeurde, maar schrijf bijvoorbeeld in steekwoorden. Daarmee komt vaak ook de essentie uit de droom snel naar voren. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Femme, Slaapproblemen
Beeld | iStock

Ook interessant