Eenzaamheid: een knagend rotgevoel dat niet alleen effect heeft op je dagelijkse geluk, maar ook op je gezondheid. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit kun je doen als je je eenzaam voelt

We lijken meer verbonden met elkaar dan ooit. Dankzij sociale media kun je makkelijk contact houden met familie en vrienden over de hele wereld. Tóch voelen veel mensen zich (soms) nog steeds eenzaam. Een knagend rotgevoel dat niet alleen effect heeft op je dagelijkse geluk, maar ook op je gezondheid. We geven zeven tips hoe je hiermee om kan gaan.

Eenzaamheid kan leiden tot het hebben van een verhoogde bloeddruk, een zwakker immuunsysteem en ontstekingen in je lichaam. Als je je alleen voelt, kunnen deze tips je helpen om je meer verbonden te voelen met anderen.

1. Erken je gevoelens van eenzaamheid

Als je aan een ander vertelt dat je je eenzaam voelt, kan dat waarschijnlijk best kwetsbaar voelen. Misschien schaam je je ervoor. Maar juist het toegeven van deze gevoelens kan het begin zijn van het loslaten ervan. Het ontkennen houdt het alleen maar in stand, dus eerlijk zijn (naar jezelf) over wat je voelt en ervaart kan je juist verder helpen.

2. Kijk naar de contacten die je al hebt

Soms zien we niet meer wat we wél hebben als we ons eenzaam voelen. Dan kijken we vooral naar alles wat die eenzaamheid bevestigt. We hebben dan geen roze maar grijze bril op en zien alleen maar alles wat er ‘mist’. De mensen om je heen vertellen bijvoorbeeld niet dat ze van je houden of liken je sociale media posts niet. Dat je aardige buurvrouw je altijd helpt met de tuin zie je over het hoofd. Als je je beeld over ‘liefde ontvangen’ van een ander bijstelt, zul je ontdekken dat anderen je veel meer aandacht geven dan je soms door hebt.

3. Wees vriendelijk tegen vreemden

En herken de vriendelijkheid in een ander! Ga naar buiten en merk de hartelijke lach van de caissière op. De deur openhouden voor een ander of iets aardigs doen voor iemand die je niet kent, maakt endorfine en oxytocine aan in je lijf. Als je in een extraverte bui bent, kun je proberen een gesprekje aan te knopen. Probeer elke dag naar buiten te gaan en klets met de buurvrouw, postbode of wie je dan ook maar regelmatig tegenkomt. Uit onderzoek blijkt dat zelfs minder intieme contacten in ons leven tóch ons welzijn en onze immuniteit sterker maken.

4. Ga vrijwilligerswerk doen

Een manier om meer betekenisvolle contacten op te doen is het starten met vrijwilligerswerk in je gemeente. Zo breid je je sociale netwerk uit en dat helpt tegen je gevoel van eenzaamheid. Maatschappelijke organisaties en sociale groepen die iets doen waar jouw interesse ligt, zijn ideale manieren om contact te leggen met nieuwe mensen in je omgeving.

5. Word lid van een club met mensen zoals jij

Als je samen met anderen een leuke hobby deelt, zul je eerder een connectie voelen. We vinden mensen sneller leuk die iets met ons gemeen hebben. Elke hobby waarbij je regelmatig bij elkaar komt en enigszins sociaal bezig bent, kan helpen bij het smeden van banden met potentiële vrienden. Zoek een groep mensen die net zo gek zijn op wandelen of koken als jij. Hou je van lezen? Ga bij een boekenclub. Je kunt je ook aansluiten bij een eetclub. Via internet zijn er vele te vinden. Dan leer je tijdens een bourgondische avond in één klap een hele tafel vol mensen kennen. En dat onder het genot van een goed glas wijn.

6. Stel oprecht geïnteresseerde vragen aan anderen

Veel mensen praten graag over zichzelf. Urenlang vertellen ze hoe hun vakantie was, waar ze pijn hebben en wat ze van de achterburen vinden. De meeste mensen vinden het juist fijn als er naar hén geluisterd wordt. Als jij oprechte interesse toont in het verhaal van een ander, open vragen stelt en goed luistert, zal een ander zich al snel prettig bij je voelen. Uiteraard wil je zelf ook je ei kwijt, dus schroom niet om zelf ook iets te delen. Daardoor ontstaat er een natuurlijke balans in het gesprek.

7. Laat je authentieke zelf zien

Soms kan je je ook eenzaam voelen terwijl je tussen een groep mensen staat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je merkt dat jij de enige bent die een andere achtergrond heeft dan de rest. Je voelt je ‘anders’. Door onze oerbehoefte om bij de groep te willen horen, kan het zijn dat je je enorm gaat aanpassen om te doen alsof je net zo bent als zij. Als je jezelf waardeert voor wie jij écht bent en dat ook durft te laten zien, kan er veel veranderen. Hoe meer jij van je authentieke zelf toont, hoe minder oppervlakkig het contact zal zijn. Er is dan meer ruimte om je op een diepere manier met anderen te verbinden.

Bron | Goodhousekeeping

Saskia WinkensGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden