null Beeld

Dít is het beste moment van de dag om te wandelen

Wil jij het liefst zoveel mogelijk uit je dagelijkse wandeling halen? Dan hebben wij goed nieuws voor je: onderzoekers van de ‘National Library of Medicine National Institutes of Health’ hebben namelijk ontdekt wat het beste moment is van de dag om te wandelen.

Als je je spijsvertering een boost wilt geven, je bloeddruk en bloedsuikerspiegel op peil wil houden én je hart gezond wil houden, dan kun je volgens de onderzoekers het beste na de grootste maaltijd van de dag een wandeling maken.

Voor iedereen verschillend

Nu verschilt het natuurlijk per persoon wat de grootste maaltijd van de dag is. Zo houden sommige mensen er van om erg royaal te ontbijten en ’s avonds juist een bescheiden maaltijd te eten, maar je hebt natuurlijk ook mensen die juist ’s ochtends niks eten en ’s avonds helemaal losgaan. Het kan dus best zijn dat voor de één ’s ochtends het beste moment is om te wandelen en voor de ander juist na de lunch. Het belangrijkste is dus dat je het doet na de grootste maaltijd van de dag.

Lees ook: Afvallen? Wandelen werkt uiteindelijk vaak beter dan hardlopen

Waarom is dit het beste moment van de dag om te wandelen?

Dat dit het beste moment is om te wandelen is niet voor niks. Voor het onderzoek werd namelijk het gedrag van verschillende Chinese mensen met diabetes type 2 onder de loep genomen. Zij wandelden na hun grootste maaltijd twintig minuten op een loopband en dit bleek een zéér positief effect te hebben op hun gemiddelde bloedglucosepiek. Deze daalde namelijk. En de positieve effecten bleken niet alleen voor mensen met diabetes te gelden: ook mensen die vaak last hadden van brandend maagzuur bleken baat te hebben bij een wandeling na hun grootste maaltijd. Als ze dit namelijk deden dan was de kans twaalf procent kleiner, dat ze last kregen van brandend maagzuur.

Verbeteren van leverfunctie

Verderop in de studie kwamen de onderzoekers er ook achter dat veel chronische ziektes verbeterd kunnen worden door simpelweg een wandeling te maken, vooral na een maaltijd. “Het effect van een wandeling na het eten is vooral merkbaar bij de behandeling van leververvetting én het kan de leverfunctie verbeteren,” aldus de onderzoekers. Daarnaast bleek het maken van een wandeling na een grote maaltijd ook nog eens een boost te geven aan de spijsvertering, wat natuurlijk erg fijn is als je wilt afvallen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in

je mailbox?

Schrijf

je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NCBI

Beeld | Getty

Erandi Godinez

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden