Of je banaan bruin of groen is: daar zit nogal verschil in als het gaat om de effecten op je gezondheid. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit doet de kleur van de banaan die je eet met je gezondheid

Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeuren als het aankomt op bananen. De één eet ze het liefst felgeel zonder vlekjes. Een ander is gek op rijpe bananen die bruin beginnen te kleuren. Het effect op je gezondheid kun je deels afmeten aan de kleur van je banaan. We vertellen je waar dat aan kan liggen.

Groene bananen hebben heel andere voordelen voor je gezondheid dan bruine bananen.

Zetmeel en suiker in bananen

Het blijkt dus uit te maken of je een harde groene banaan verorbert of dat je juist een papperige, bruine banaan eet. Niet alleen voor de smaakbeleving, maar ook als het aankomt op het effect dat het heeft op je gezondheid.

Bij een banaan wordt zetmeel in suiker omgezet als een banaan rijper wordt. Daardoor kan het gebeuren dat er in een rijpe banaan bijna twintig procent meer suiker kan zitten. Ook het aantal calorieën zal daardoor toenemen. En dat is niet het enige verschil.

Dit doet de kleur van een banaan met je gezondheid

Groene bananen zijn stimulerend voor je darmen. Ze zijn nog niet rijp en daarom zit er relatief veel zetmeel in en weinig suiker als je het vergelijkt met een hele rijpe, bruine banaan. Ook zitten er meer vezels in groene bananen dan in gele of bruine bananen. Daardoor krijgen je darmen een ‘duwtje’ en gaan ze harder aan de slag. Hierdoor komen gezonde bacteriën tot stand. Ook worden gifstoffen eerder afgevoerd.

Hierdoor zijn groene bananen dus een goed hulpmiddel als je complicaties hebt met je darmen. Kwetsbare darmen kunnen baat hebben bij het eten van kleine stukjes groene banaan. Ook zul je langer vol zitten van het eten van een groene banaan. Tegelijkertijd is het wel zo dat een bruine, rijpe banaan eerder verteerd wordt door je lichaam.

Het effect op je bloedsuikerspiegel

Ook je bloedsuikerspiegel heeft baat bij het nuttigen van een groene banaan. Er zit minder suiker in en daardoor blijft die een stuk stabieler. Rijpe bananen kun je dus gemakkelijk verteren, maar zullen je bloedsuikerspiegel flink laten stijgen.

Moet je rijpe bananen voortaan dan laten liggen? Op zich hoeft dat niet, maar het kan soms wel verstandig zijn om er even op te letten. Heb je bijvoorbeeld diabetes, dan is het geen gek idee om de bruine bananen te laten voor wat ze zijn.

Je hoeft bruine bananen overigens niet zomaar in de prullenbak te gooien. Ze zijn namelijk de perfecte vervanger voor suiker. Bij een baksel of sapje kun je dus prima rijpe bananen gebruiken om het wat zoeter te maken. Bruinige bananen zorgen ook voor een snelle energieboost. En door het zetmeel, de vezels en kalium kun je ook je bloeddruk verlagen.

Bron | Radar

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden