Deze koffie geeft je de grootste cafeïneboost. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze koffie geeft je de grootste cafeïneboost (en het is niet espresso)

Veel Nederlanders genieten ’s ochtends van een kop koffie. Twee derde drinkt het zelfs dagelijks. Niet alleen voor de smaak, maar ook voor de energie die het geeft. Met een shot cafeïne is het vaak een stuk makkelijker om de dag helder en opgewekt te beginnen. Wist je dat espresso niet de meeste cafeïne bevat van alle koffiesoorten? Déze koffie wel.

Als je ’s ochtends nog wat slaperig bent, besluit je misschien weleens om voor een kopje espresso in plaats van gewone koffie te gaan. Dit drankje heeft de reputatie een ‘extra kick’ te geven waardoor je makkelijker wakker wordt.

Koffie trekken

Barista Joke de Coninck vertelt aan het AD dat vooral de extractietijd bepaalt hoeveel cafeïne er in je kop koffie zit. Dat is de tijd dat de koffie en het warme water bij elkaar komen: het moment waarop de koffie wordt getrokken. Als de extractietijd korter is, zit er minder cafeïne in je kop koffie dan bij een langere extractietijd. Simpelweg omdat de koffie dus minder lang getrokken is en de verhouding tussen de hoeveelheid koffie en water daardoor anders is.

De koffie die je de grootste cafeïneboost geeft

De koffie die je thuis zet heeft een extractietijd van drie minuten. “Die geeft je dus wel degelijk een stevige cafeïneshot, ” zegt De Coninck. Je verwacht het misschien niet, maar espresso is één van de koffiesoorten met een vrij laag cafeïnegehalte. De extractietijd van espresso is maar een halve minuut. De extreem oppeppende reputatie die het drankje heeft, blijkt een fabel te zijn. “Het effect waar mensen helemaal wakker van zouden worden, is dus eerder psychologisch. Een lungo, een espresso met meer water, is daardoor de koffie met het laagste cafeïnegehalte.”

Een kopje cappuccino is qua cafeïnegehalte vergelijkbaar met een kopje espresso, omdat daar ook (evenveel) espresso in zit. De smaak wordt verzacht door de hoeveelheid melk. De smaak is een stuk minder sterk, maar je krijgt evenveel cafeïne binnen als bij een kopje espresso.

De meeste cafeïne krijg je binnen met cold brew koffie. Dit is de sterkste soort die je de grootste cafeïneboost geeft. Je moet wel even geduld hebben voor een kopje van deze koffie: het duurt twaalf uur om deze koude koffie te zetten. Het drankje is zelfs zo sterk, dat sommige koffiedrinkers het verdunnen.

Wil je wat rustiger aan doen met je cafeïne-inname? Dan is espresso een goede optie. Het is daarbij wel belangrijk om het dan ook echt bij één shot te houden.

Bron | AD, Consumer Reports

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden