Slaaptekort kan van grote invloed zijn op je vermogen om aardig te zijn tegen de mensen om je heen. Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Deze invloed heeft te weinig slaap op je sociale gedrag

Met deze hitte liggen we vaak te draaien en te woelen in bed. In slaap komen is niet altijd makkelijk. Maar het is wel heel belangrijk voor onze fysieke en mentale gezondheid om genoeg tijd door te brengen in dromenland. Te weinig slaap heeft invloed op je sociale gedrag en kan er zelfs voor zorgen dat we ons overdag egoïstischer gaan gedragen.

En dat is waarschijnlijk voor niemand heel plezierig.

Deze invloed heeft te weinig slaap op je sociale gedrag

Uit nieuw onderzoek van de University of California blijkt dat je door te weinig slaap overdag egoïstischer kan worden en minder snel zin krijgt om een ander te helpen. Dit is zelfs al merkbaar als je één uur minder slaapt. Dat heeft direct effect op hoe aardig we tegen anderen zijn en in hoeverre we gemotiveerd zijn om anderen te helpen die in de problemen zitten.

Bij het onderzoek werd de hersenactiviteit bijgehouden van vierentwintig proefpersonen. De ene keer sliepen ze acht uur per nacht. De andere nacht sliepen ze helemaal niet. Na het gebrek aan slaap was er een duidelijk verschil te zien. Rekening kunnen houden met andermans gevoelens en verlangens werden een stuk minder waargenomen.

Kwaliteit versus kwantiteit van slaap

Eerder werd al vaker duidelijk dat slaap een enorme invloed kan hebben op onze gemoedstoestand. We voelen ons een stuk minder gelukkig met te weinig slaap en we kunnen een stuk minder goed nadenken. Nu blijkt dus dat het ook invloed heeft op de manier waarop we met anderen omgaan.

Tijdens het onderzoek bleek verrassend genoeg dat het nog veel belangrijker is dat je slaap van goede kwaliteit is dan hoeveel uur je per nacht slaapt, als het gaat om egoïstisch gedrag. Natuurlijk hebben de aantal uren die je slaapt ook invloed op je mentale gezondheid en je sociale gedrag, maar kwaliteit bleek nog belangrijker dan kwantiteit. Een combinatie van beiden zorgt ervoor dat je overdag socialer bent, beter je emoties en gedachtes kunt reguleren. Ook zul je sneller goede daden verrichten voor een ander, zonder er iets voor terug te verwachten.

Wereldwijd chronisch slaaptekort

Meer dan vijftig procent van alle mensen die in ‘ontwikkelde’ landen wonen, kampt doordeweeks met een slaaptekort. Dit heeft een grote invloed op onze mentale en fysieke gezondheid. Zo kunnen we last krijgen van depressies en angst, maar ook met problematisch overgewicht of diabetes.

Bron | CNN

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden