Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Déze ademhalingstechniek zou je helpen om sneller in slaap te vallen

deze-ademhalingstechniek-zou-helpen-sneller-in-slaap-te-vallen.jpg

Val jij wat moeilijker in slaap nu de wintertijd weer in is gegaan? Dan is ‘moonbreathing’ misschien wel iets voor jou. Deze eeuwenoude yoga-ademhalingstechniek zou er namelijk voor zorgen dat je sneller in slaap valt.

Wij leggen je hier uit hoe je deze techniek kunt toepassen.

Wat is moonbreathing?

Moonbreathing, ook wel ‘Chandra Bhedana’ genoemd, is een ademhalingstechniek waarbij je door je linkerneusgat inademt en door je rechterneusgat weer uitademt. Hierbij is het de bedoeling dat je ademsnelheid trager verloopt. De linkerkant van je lichaam zou namelijk in verband staan met je zenuwstelsel, dat je tot rust kan brengen door te ademen. Bij yoga staat de maan voor kalmte, vandaar dat je moonbreathing voor het slapengaan doet.

Lees ook: ASMR: hoe deze rustgevende videotrend je kan helpen slapen

Zo pas je de ademhalingstechniek toe

“Vóór je aan de maanademhaling begint, vul je dus eerst je buik met lucht”, zo adviseert yogaleraar Bert Peeters op de website Het Laatste Nieuws. “Hierna laat je je borstkas langzaam opkomen. Een soort golfbeweging door je romp. Als je uitademt doe je hetzelfde in de omgekeerde richting, alsof je langzaam leegloopt. Deze manier van ademen in combinatie met moonbreathing geeft een veel effectiever resultaat.” Nadat je dit hebt gedaan kun je de volgende stappen volgen:

  • Ga rechtop zitten of ga ontspannen op je rug liggen. Zorg ervoor dat je voeten open vallen en je armen licht gespreid naast je lichaam liggen.
  • Sluit je ogen.
  • Adem een paar minuten met je buik én borstkas.
  • Begin nu aan moonbreathing: sluit je rechterneusvleugel met je rechterduim. Het is meer een heel zacht afsluiten, dan een grote druk.
  • Adem vervolgens in door je linkerneusgat.
  • Sluit je linkerneusvleugel af met je rechterringvinger, zodat je even niet meer kunt ademen. Tijdens de ademstop zijn beide neusgaten dus afgesloten.
  • Haal je duim van de rechterneusvleugel en adem uit. Houd het linker gesloten.
  • Herhaal dit een paar minuten, tot je ademhaling langzamer is en je je ontspannen voelt.
  • De kans is groot dat je na deze oefening stukken sneller in slaap valt!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant