Bij de herfst horen ook weer typische seizoensgroenten. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

De herfst op je bord: lekker koken met deze seizoensgroenten

De herfst staat voor de deur. Dat betekent dat we weer los kunnen gaan met seizoensgroenten zoals pastinaak, boerenkool en stoofpeertjes. Waarschijnlijk liggen een aantal van deze groenten eerder al in de schappen, maar de vers geteelde uit Nederland zijn in de herfst verkrijgbaar. Die zijn vaak extra lekker en ook nog eens veel beter voor het milieu.

Seizoensgroenten zijn groenten die in een bepaald seizoen in Nederland groeien. Je kunt in april ook weleens blokjes pompoen of een zak boerenkool in de winkel vinden, maar die komen dan waarschijnlijk uit een verwarmde kas of niet uit Nederland. Vaak worden deze groenten uit Zuid-Amerika of Azië overgebracht. En daar wordt het milieu wat minder blij van. Als je dus bewust en vers wilt eten, is het kiezen van seizoensgroenten geen gek idee.

Vergeten groenten

Veel typische herfstgroenten worden vaak 'vergeten groenten’ genoemd. Vroeger werden ze veel vaker gebruikt tijdens het koken dan nu. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan koolrabi, schorseneren of postelein. Eigenlijk is het best zonde om ze te vergeten want het zijn vaak ontzettende vitaminebommen.

De herfst op je bord: lekker koken met deze seizoensgroenten

Andijvie

Andijvie kennen we waarschijnlijk allemaal wel. Dit is een typische seizoensgroente van de herfst. Je kunt er lekkere stamppot met rauw andijvie van maken. Voeg er wat gebakken spekjes aan toe en je hebt een heerlijke herfstige maaltijd. Er zitten heel veel mineralen in andijvie en ook diverse vitamines: vooral vitamine A en C. Voor je hart, lever en maag is het heel goed om andijvie aan je herfstmaaltijd toe te voegen.

Pastinaak

Pastinaak valt onder de vergeten groenten. Traditioneel gezien is het een hutspotgroente, maar ook toprestaurants gebruiken deze groente inmiddels graag in de keuken. Met pastinaak kun je veel recepten maken: je kunt het bakken, grillen en er zelfs soep van maken. En deze groente zit ook nog eens vol met ijzer, kalium, foliumzuur en vitamine C, K en B.

Knolselderij

Deze groente doet het heel goed in soepen. Denk aan een bouillon met wortel, bleekselderij en ui. Daar past knolselderij perfect bij. Je kunt deze groente ook door de erwtensoep doen. En wat dacht je van stamppot? Het is een gezonder alternatief voor aardappels. En het valt ook een stuk lichter op je maag. In knolselderij zit flink wat vitamine C, B11 en kalium. De vitamine C in knolselderij zorgt ervoor dat je botten, huid en tanden gezond blijven.

Stoofpeertjes

Stoofpeertjes kunnen een fijn nostalgisch gevoel oproepen. En in de keuken kun je er van alles mee. Ze zijn niet alleen lekker als toetje (met een flinke snuf kaneel), maar ze kunnen ook prima dienen als bijgerecht. Je huis gaat er ook nog eens zalig herfstachtig van ruiken. In stoofpeertjes zitten vitamine C, B1, B2 en B6. Ook zit er foliumzuur in. Als je deze herfstige peertjes gaat stoven, krijg je dus van allerlei gezonds binnen.

Bron | Health Issue

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden