Supermarkten fout aanbieding Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Consumentenbond: supermarkten in de fout met de prijzen van aanbiedingen

Let jij in de supermarkt vaak op de aanbiedingen? Denk hierbij aan ‘twee voor de prijs van een’ of ‘nu in prijs verlaagd’. In deze dure tijden pak je wellicht vaker even die aanbiedingen mee, maar dan hoop je ook goedkoper uit te zijn. Toch rekenen supermarkten vaak de verkeerde prijs, waardoor je toch duurder uit bent. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

De Consumentenbond bezocht vestigingen van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus en controleerde per keten de prijzen van negentig aanbiedingen, verspreid over drie filialen.

Jumbo maakt meeste fouten

De Consumentenbond keek voor deze steekproef naar producten die in de winkel op een speciale manier werden gepresenteerd, zodat je ze niet kunt missen in de winkel. Denk hierbij aan aanbiedingen die staan aangegeven op een groot bord of op een opvallende plek in de winkel. Daarbij zaten ook aanbiedingen uit de weekfolders. De producten in reguliere schappen, in veel winkels voorzien van elektronische prijskaartjes, vielen niet onder dit onderzoek.

Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat Jumbo de meeste fouten maakt. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn komt daarna als slechtste uit de bus met 22 fouten. De Plus ging 17 keer de mist in. Een ander opvallend feit aan dit onderzoek is dat Jumbo voor de tweede keer de meeste fouten van alle supermarkten maakt.

Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Bovendien waren de fouten die deze supermarkten maakten bijna altijd in het voordeel van de klant, net als bij Plus. De mysteryshoppers van de Consumentenbond betaalden bij Albert Heijn en Jumbo juist vaak een hogere prijs aan de kassa.

Onacceptabel

De Consumentenbond geeft een paar voorbeelden van aanbiedingen die bij de kassa werkelijk duurder zijn. Zo kosten Duracell AA-batterijen bij Albert Heijn aan de kassa €8,99, terwijl het prijskaartje op het kartonnen display in de winkel €5,39 aangaf. Bij Jumbo kost gerookte zalm aan de kassa €5,99, terwijl een groot bord in de winkel met ‘altijd lage prijs’ €4,99 beloofde.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Dit soort fouten is onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen. De prijs waarmee de winkel adverteert, moet ook de prijs zijn die je aan de kassa betaalt. Aldi en Lidl laten zien dat dat mogelijk is, daar kunnen andere supermarkten een voorbeeld aan nemen.”

Reacties van de supermarkten

Albert Heijn, Jumbo en Plus geven aan de onderzoeksresultaten serieus te nemen. Ze erkennen dat het misgaat en garanderen dat ze het gaan aanpakken en veranderen. Molenaar: “Daarom doen we nu geen melding bij de toezichthouder. Wel houden we nauwlettend in de gaten of de supermarkten hun beloften nakomen. En omdat miljoenen consumenten de afgelopen jaren te veel betaalden bij Albert Heijn en Jumbo, nodigen we deze supermarkten uit een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland.”

Bron | Consumentenbond

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden