Margriet logo
Prijsmisleiding door reisaanbieders Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Consumentenbond: reisaanbieders verzwijgen vaak extra kosten

Als je een vakantie boekt, zie je vaak mooie aanbiedingen voorbij komen. Maar wanneer je uiteindelijk alle stappen hebt doorlopen, komt er ineens nog geld bij. De Consumentenbond noemt dit ‘misleiding met lokkertjes’. Volgens de organisatie zijn aanbiedingsprijzen voor reizen daarom vaak niet beschikbaar.

De Consumentenbond onderzocht driehonderd aanbiedingen op de sites van twaalf grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, de VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Het ging daarbij om verblijven in Nederlandse bungalowparken, wintersportvakanties met eigen vervoer, campingreizen, verre rondreizen en zonvakanties. Uit het onderzoek bleek dat 83 procent van de reizen niet voor de aanbiedingsprijs te boeken was.

Verdubbeld bedrag

Zo had D-reizen een mooie reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal € 450. Toch bleek dit bedrag te mooi om waar te zijn, want het verdubbelde uiteindelijk naar € 900. Bij de VakantieDiscounter ging het nog een stapje verder. Daar was een reis te boeken voor twee personen naar Ibiza van € 286, maar dat werd uiteindelijk € 3520. Stip Reizen bood zelfs een Fly & Drive Andalusië aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is frustrerend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. En het is misleidend, want sommige aanbieders lijken hierdoor goedkoper dan ze eigenlijk zijn. Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt.”

Verstoppen van verplichte kosten

De twaalf reisorganisaties erkennen de onderzoeksresultaten en beloven beterschap. Toch gaan Corendon en Stip Reizen niet volledig stoppen met het verstoppen van verplichte kosten en toeristenbelasting. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken, terwijl ze hier amper voor waarschuwen tijdens het boeken. Daarom is de Consumentenbond tegen deze vier reisorganisaties een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie.

De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen. Molenaar: “In 2014 en 2016 kregen KLM en Corendon al boetes van de ACM voor het verstoppen van verplichte kosten. Het is bizar hoe hardleers reisorganisaties zijn, maar wij blijven dit aankaarten en bestrijden. Totdat consumenten reizen echt kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.”

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden