Consumentenbond opent meldpunt om eerlijke prijzen aan te moedigen Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Consumentenbond opent meldpunt om eerlijke prijzen aan te moedigen

De prijzen blijven stijgen en de economische situatie wordt voor veel mensen steeds benarder. Sommige bedrijven misbruiken de huidige economische situatie en benadelen anderen om er zelf beter van te worden. Reden voor de Consumentenbond om een meldpunt voor deze bedrijven te openen.

De Consumentenbond wil met dit meldpunt zicht krijgen op overtredingen, buitensporige, stiekeme of onnodige prijsstijgingen en andere misdragingen.

Moeite om eindjes aan elkaar te knopen

De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, ziet dat steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. “Tegelijkertijd zien we dat sommige bedrijven hun kans grijpen om over de rug van consumenten die het toch al zwaar hebben hun winsten te vergroten.” De Consumentenbond vindt dat dat anders moet: eerlijker en socialer.

Onnodige prijsstijgingen

De bond noemt een voorbeeld van één van de misdragingen ten opzichte van consumenten: krimpflatie. Hierbij maken bedrijven verpakkingen kleiner, maar vragen ze er wel dezelfde prijs voor. “En ook energieleveranciers zijn er vaak als de kippen bij om consumenten geld uit de zak te kloppen,” aldus Molenaar.

Dat laatste was merkbaar toen bedrijven hun btw-verlaging niet meteen wilden verrekenen in voorschotten en tariefverhogingen heel laat aankondigden. “En Eneco maakte het helemaal bont door de terugleververgoeding binnen vaste contracten voor zonne-energie fors te verlagen. Dat is tegen de regels.”

Eerlijk zaken doen

De Consumentenbond wil dat bedrijven zich aan de regels houden, juist in onzekere tijden. Daarom dwingen ze bedrijven op een eerlijke manier zaken te doen. “Tijdens de coronacrisis vroegen we consumenten coulant te zijn voor bedrijven die het zwaar hadden. Zonder de massale steun van consumenten, hadden veel bedrijven het loodje gelegd. Nu zijn de rollen omgedraaid en we kunnen het niet gebruiken dat bedrijven een slaatje proberen te slaan uit de huidige omstandigheden.”

Bron | Consumentenbond

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden