Beauty

Fitness voor de huid: dít is wat je wilt weten over bindweefselmassage

fitness-voor-de-huid-dit-is-wat-je-wilt-weten-over-bindweefselmassage.jpg

Het is dé schoonheidsbehandeling van het moment: bindweefselmassage. Deze intensieve massage zou je huid een enorme oppepper geven, waardoor die er steviger, gladder en stralender uit gaat zien. Maar wat is bindweefselmassage eigenlijk, en hoe goed werkt het?

Dat zochten we voor je uit.

Wat is bindweefsel?

Bindweefsel is elastisch weefsel onder de opper- en lederhuid, dat in alle delen van het lichaam voorkomt. Het bestaat uit cellen en vezels, met als belangrijkste cel de fibroblast. Deze cel is verantwoordelijk voor de aanmaak van collagene vezels, elastische vezels en reticuline vezels; dunne eiwitvezeltjes die een netwerk vormen tussen de collagene en de elastine vezels. Je kunt bindweefsel vergelijken met het cement tussen de stenen van een huis: het verbindt de organen, gewrichten en spieren. Ook beschermt bindweefsel de bloedvaten en de zenuwen en speelt het een grote rol bij de energieopslag, het immuunsysteem, het transport van zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen, wondgenezing en niet te vergeten: de elasticiteit van de huid. Best belangrijk dus, dat bindweefsel.

Fitness voor je huid

Naarmate we ouder worden, gaat de kwaliteit van ons bindweefsel achteruit en nemen de belangrijke functies af. Dit kan onder andere leiden tot onderhuidse ontstekingen en verklevingen, ophoping van vocht en afvalstoffen en een doffe teint. En nu je weet dat in het bindweefsel collageen en elastine worden aangemaakt, is ook het verband tussen goed bindweefsel en een stevige, strakke huid duidelijk: ouder bindweefsel maakt minder collageen en elastine aan, waardoor de huid slapper wordt. Kort gezegd: als we ouder worden, gaat de rek eruit. Met een bindweefselmassage wordt de doorbloeding geactiveerd en stimuleer je het bindweefsel om beter te gaan functioneren. Hierdoor wordt de huid steviger en elastischer en ziet deze er gezonder uit.

Logisch dus dat deze massagetechniek zo populair is als gezichtsbehandeling. Maar ook de benen en billen hebben baat bij een stevige bindweefselmassage, want ook bij die lichaamsdelen ligt huidverslapping op de loer. Je kunt een bindweefselmassage zien als fitness voor de huid: net als sporten de lichamelijke conditie verbetert, verbetert een bindweefselmassage de conditie van de huid.

Niet nieuw

Bindweefselmassage staat de laatste tijd erg in de belangstelling, maar is niet nieuw. De massage zou rond 1930 zijn ontwikkeld door de Duitse fysiotherapeut Elisabeth Dicke, maar eigenlijk bestaat het al veel langer. Zo werd de duw-, rol- en kneedtechniek al door de oude Egyptenaren, Grieken, Romeinen en Chinezen toegepast.

Rollen, duwen en kneden

Omdat het bij bindweefselmassage gaat om het masseren van de dieper gelegen huiddelen, is het een stuk intensiever dan een gewone massage. Tijdens de massage wordt de huid stevig vastgepakt, gerold, gekneed en opgetild, met als doel het soepeler maken van het bindweefsel, het stimuleren van de doorbloeding en het losmaken van eventuele verklevingen in de huid. En ja, dat kan wat gevoelig en soms zelfs pijnlijk zijn. Maar wie mooi wil zijn… Omdat verklevingen en spanningen bij de eerste behandeling het meest aanwezig zullen zijn, kan met name de eerste massage wat gevoelig zijn. Naarmate de boel losser wordt, zal de massage minder gevoelig worden en kan het heerlijk ontspannend zijn.

Instant effect

Een bindweefselmassage kan zeer effectief zijn om de verslapte huid van het gezicht en de hals te verstevigen, fijne rimpels en lijntjes te verzachten en de huid haar glans terug te geven. Daarnaast is de huid dankzij de betere doorbloeding beter in staat om de werkstoffen uit verzorgingsproducten op te nemen. Er is weinig bewijs dat een bindweefselmassage echt aanzet tot de aanmaak van meer collageen, maar het is zeker zo dat het de doorbloeding en lymfedrainage verbetert en daarmee de algemene huidconditie. Je huid knapt er dus echt van op. En dat zonder enge naalden of rare apparaten, maar gewoon met de handen. En omdat de doorbloeding dankzij een bindweefselmassage onmiddellijk verbetert, heeft de massage ook een instant effect: de huid ziet er na een behandeling direct gezonder, voller en blozender uit. Een blush heb je na een bindweefselmassage dus even niet meer nodig.

Hobbels en bobbels

Zoals gezegd zijn de huidverbeterende effecten van een bindweefselmassage niet alleen gunstig voor de huid van gezicht en hals, ook de rest van het lichaam heeft er profijt van. Zo kan de huid van de benen en de billen flink verbeteren van een bindweefselmassage. Helaas wordt de huid van die lichaamsdelen in de loop van de jaren bij vrijwel iedere vrouw slapper en verschijnen er ontsierende hobbels en bobbels. Omdat een bindweefselmassage de bloedcirculatie en afvoer van vocht en afvalstoffen stimuleert, kan deze massagevorm helpen de huid weer glad, stevig en veerkrachtig te krijgen en cellulite te verminderen. Ook fijn: dankzij een bindweefselmassage zullen de benen minder zwaar aanvoelen, dus ook vermoeide benen hebben baat bij deze massage.

Cupping

Een bindweefselmassage voor het lichaam wordt vaak gecombineerd met cupping, ook wel vacuümtherapie genoemd, waarbij siliconencups op de huid worden geplaatst. Deze cups zuigen vacuüm, wat de afvoer van afval- en gifstoffen versnelt, de doorbloeding stimuleert en helpt bij het losmaken van onderhuidse verklevingen.

Lees ook: Waarom je na een massage last van hoofdpijn kunt hebben

Voor het beste resultaat

Hoewel een bindweefselmassage een instant effect heeft in de vorm van een gezonde en blozende huid, wordt voor een optimaal resultaat een kuur van meerdere behandelingen aangeraden. Hoeveel behandelingen er precies nodig zijn, is per persoon verschillend, maar over het algemeen wordt een kuur van zes á acht behandelingen geadviseerd, met een rustpauze van een paar weken na de derde of vierde behandeling. Bij elke behandeling zal het weefsel soepeler worden, raakt de huid beter doorbloed en zullen afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hierdoor gaat de huid er steeds beter uitzien naarmate de kuur vordert. Dit geldt ook voor een bindweefselmassage voor de benen en de billen.

Met één behandeling zal de huid niet meteen cellulite-vrij zijn, daar zijn meerdere behandelingen voor nodig. Om maar weer even de vergelijking met fitness aan te halen: van een uurtje fitness krijg je ook geen topconditie, daar zijn meerdere bezoekjes aan de sportschool voor nodig.

Naar de specialist

Veel schoonheidssalons bieden bindweefselmassages aan, als losse behandeling of als onderdeel van een (gezichts)behandeling. Maar omdat een bindweefselmassage best intensief is en het een heel specifieke manier van masseren is, is het wel belangrijk om te kiezen voor iemand die speciaal opgeleid en gediplomeerd is om deze huidverbeterende massagetechniek uit te voeren. Kies dus niet zomaar iemand die de bindweefselmassage ‘erbij doet’, maar voor een gespecialiseerde schoonheidsspecialist of huidtherapeut. De kosten van een bindweefselmassage verschillen per salon en variëren van circa € 40 tot € 70 per halfuur.

Zelf proberen?

Jezelf een bindweefselmassage geven is lastig, maar er zijn wel andere massagetechnieken of speciale oefeningen die je zelf kunt uitvoeren om je huid soepel en veerkrachtig te houden. Google maar eens op gezichtsyoga, gezichtsgymnastiek of gezichtsfitness en je vindt allerlei (filmpjes met) oefeningen. Om de putjes in je benen en billen aan te pakken, kun je zelf aan de slag met anti-cellulitecups. Er zijn online diverse instructiefilmpjes te vinden en cuppingsets te koop.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

M19

Dit artikel is eerder verschenen in Margriet 19– 2020 Dit nummer terug lezen? Ga dan naar Magazine.nl.

Tekst | Astrid Telkamp
Beeld | Getty Images

Ook interessant