Beauty

Na groene beauty is blauwe beauty helemaal hip, maar wat is dat eigenlijk?

na-groene-beauty-is-blauwe-beauty-helemaal-hip-maar-wat-is-dat-eigenlijk.jpg

Van ‘groene’ beautyproducten heb je vast weleens gehoord. Dit zijn producten die op het gebied van productie, samenstelling en/of verpakking beter zijn voor het milieu, maar heb je ook weleens van de term ‘blauwe’ beauty gehoord?

Wij leggen je hier uit wat dit precies betekent.

Groene beauty

Om erachter te komen wat blauwe beauty precies is, is het wel handig om meer te weten over groene beauty. Zoals we al zeiden kun je onder groene beauty producten verstaan die op het gebied van productie, samenstelling en/of verpakking beter zijn voor het milieu. Denk bijvoorbeeld aan merken die verpakkingen maken van honderd procent gerecycled plastic, of bijvoorbeeld haarborstels die gemaakt zijn van bamboe.

Blauwe beauty

Er is echter één ding dat merken nog weleens over het hoofd zien en dat zijn onze oceanen. Volgens het WWF dumpen we elke seconde een hele truck plastic – wat neerkomt op 8 miljoen ton – in onze oceanen. Dit heeft een ontzetten vernietigend effect op het ecosysteem in zee. Zo sterven elk jaar miljoenen dieren, omdat ze verstrengeld raken of vergiftigd worden door plastic afval. De beautywereld heeft daar ook zeker schuld aan, want alle chemicaliën uit beautyproducten komen via je afvoerputje in de zee terecht. Vandaar dus ook de term ‘blauwe beauty’, waarbij het de bedoeling is om producten te maken die het blauw van onze wereld zo gezond mogelijk houden.

Lees ook: zó kun jij je steentje bijdragen aan een plasticvrije oceaan

Oorsprong van term

De term ‘blauwe beauty’ (blue beauty) is eind 2018 in het leven geroepen door eco-preneur Jeannie Jarnot, oprichtster van het Amerikaanse Beauty Heroes, een online platform voor ‘healthy beauty’. Volgens haar filosofie streeft blauwe beauty naar: oceaanbehoud, producten die veilig zijn voor koraalriffen en verpakkingen die zero-waste of (zo goed als) plasticvrij zijn. 

Verschil met groene beauty

Beautymerken die ‘blauw’ willen zijn, mogen eigenlijk veel dezelfde factoren onder de loep nemen als groene merken, maar de focus ligt wel anders. Zo vragen ze zich dingen af als: ‘hoeveel water is er nodig voor de productie?’ en ‘vervuilen de ingrediënten ons water?’ en ‘wat gebeurt er als gebruikers het product wegspoelen?’

Zonnebrandcrème

Een product wat hier een perfect voorbeeld van is, is zonnebrandcrème. Je smeert het namelijk op je huid en gaat er vaak daarna de zee mee in of je neemt een douche. Waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat zonnebrandcrème veel chemicaliën bevat, zoals oxybenzone en octinoxate, die enorm schadelijk zijn voor de koraalriffen en voor het ecosysteem van de oceanen. Als je wat liever voor de oceaan wilt zijn, kun je beter voor een minerale zonnecrème kiezen. Deze zijn namelijk gemaakt op basis van zink of titaniumdioxide, twee natuurlijke stoffen die veilig lijken te zijn voor de koraalriffen en dus milieuvriendelijker zijn. Check wel of ze ook voldoende beschermen tegen UVA- en UVB-stralen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | HLN
Beeld | iStock

Ook interessant