Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Beauty

Wat doen vitamines voor de huid?

vitamines-voor-de-huid.png

Vitamines zijn niet alleen goed voor ons lichaam, ook voor de huid – ons grootste orgaan – doen ze wonderen. Ze doen hun werk van binnenuit en dat zie je aan de buitenkant.

Vitamine A

Vitamine A is een vet-oplosbare vitamine en zorgt voor de huid en ogen. Vitamine A is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Door vitamine A worden epitheelcellen (het weefsel dat organen en andere weefsel bedekt) gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Op voedingsmiddelen staat het vitamine A-gehalte daarom vaak in retinol-activiteitequivalenten aangegeven.

Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden uit plantaardige producten. De belangrijkste provitamine A carotenoïde is bètacaroteen. Andere provitamine A-carotenoïden zijn alfacaroteen en bètacryptoxanthine. Ook deze provitamines zet het lichaam om in vitamine A. 

Vitamine A zit in: lever, vis en boter.
Provitamine A (bètacaroteen) zit in: groenten zoals wortels, bloemkool, spitskool, en fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen en bananen.

Vitamine B

Er zijn acht soorten vitamine B en allemaal hebben ze een andere werking. Ze zijn belangrijk voor gezonde haren, nagels en een mooie huid en ze versterken de huidcellen.

Vitamine B zit onder andere in: zilvervliesrijst, vette vissoorten, noten en peulvruchten.

Vitamine C

Vitamine C heb je elke dag nodig. Zonder deze antioxidant kan de huid geen collageen aanmaken. Dit is belangrijk om de huid stevig te houden. Ook beschermt vitamine C tegen vrije radicalen (zoals uv-straling) – en dus tegen veroudering van huidcellen – en verbetert het ons afweersysteem. Vitamine C kan acne en pigmentvlekken verminderen en helpt ook bij de huidaandoening rosacea, die rode vlekken in het gezicht veroorzaakt.

Vitamine C zit onder andere in: fruit, groente, aardappelen, koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

Vitamine D

Vitamine D maakt je huid aan in de zon. Het werkt positief op je humeur.

Vitamine D zit onder andere in: vette vis, vlees en eieren. Ook wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine E

Vitamine E maakt ons lichaam niet zelf aan, maar krijg je binnen via voeding: verse groenten, plantaardige oliën, granen en noten. Voor het hele lichaam is het een belangrijke vitamine, maar voor de huid is vitamine E essentieel. Deze vitamine zorgt er namelijk voor dat je huid minder snel verbrandt, het beperkt de celschade die de zon aanricht en maakt in combinatie met vitamine C pigmentvlekken lichter. Ook versterkt het de barrièrefunctie van de huid.

Vitamine E zit onder andere in: zonnebloemolie, dieethalvarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

Bron | Voedingscentrum / Jetske Ultee

Ook interessant