Beauty

Verzorgingstips voor stevigere borsten

vrouw-opdrukken.jpg

Wist je dat het decolleté het meest vergeten onderdeel van je lichaam is wat dagelijkse verzorging en bescherming betreft? Daarom is het tijd voor actie! Met een paar aandachtspuntjes creëer je een pronte voorgevel.

De huid rondom je hals is van nature extra dun en kan dus wel wat bescherming en verzorging gebruiken. Ze heeft bijvoorbeeld extra behoefte aan vocht en hydrateren is dus van groot belang. Ook door zo veel mogelijk op je rug te slapen, kun je je borsten ontzien. Daardoor blijven ze steviger en kun je een rimpelige boezem enigszins voorkomen. Net als ons gezicht en lichaam wordt ons decolleté ook veelvuldig aan zonlicht blootgesteld, zelfs in de winter. Daarom is bescherming noodzakelijk.

Crèmes voor decolleté

De huid en het bindweefsel vormen de natuurlijke ondersteuning van de borsten. Het is belangrijk dat die zo lang mogelijk stevig en elastisch blijven. Om te voorkomen dat je borsten het voortijdig van de zwaartekracht verliezen, kun je ze het beste dagelijks insmeren met een crème. Een aanrader is Phytobuste van Sisley, een verstevigende crème op plantaardige basis. Je brengt ‘m na een douche of bad met ronddraaiende bewegingen aan op de borsten, het bovenste deel van de borstkas, de halslijn, het begin van de schouders en de binnenkant van de bovenarmen. Nog twee goede cremès voor je decolleté zijn Dr. Hauschka Regeneratie Crème Nek en Decolleté en Clarins Gel Buste Super Lift.

Om te zorgen dat de crème beter intrekt en de ingrediënten hun werk kunnen doen, scrub je de dode huidcellen heel voorzichtig één keer in de week weg met een zachte gezichtsscrub.

Bescherming

Ga je de (winter)zon in? Ook in de winter kan de zon, ondanks de kou, behoorlijk schijnen tijdens je winterse wandeling. Bescherm je decolleté met een hoge zonnefactor, ook in de winter. De zon brengt immers de meeste schade aan het decolleté.

Oefeningen

Crèmes zorgen voor de hydratatie, maar je kunt je decolleté en borsten ook mooier maken door ze te trainen. Baantjes zwemmen helpt al, maar thuis kun je ook een kleine oefening doen. Druk bijvoorbeeld beide handpalmen tegen elkaar totdat je je borstspieren voelt. Houd deze spanning een paar seconden vast en herhaal dit een paar keer. Push-ups zijn super voor je borsten. Vind je gewone push-ups te zwaar? Doe ze dan op je knieën met je voeten in de lucht.

Ook deze oefening van vlogger Lot zorgt voor sterke (arm- en) borstspieren: 

Dagelijkse routine

Het is even doorbijten, maar een dagelijkse wisseldouche houdt je borsten in topconditie. Zet afwisselend een koude en warme douchestraal op de boezem. Vermijd de gevoelige tepels en eindig met koud. Hierdoor krijgt de doorbloeding een oppepper en dat is weer goed voor het ondersteunde bindweefsel in je borsten.

Glansje erop

Heb je je borstpartij mooi verzorgd? Dan is het nu tijd om te pronken. Is je decolleté iets zichtbaar in je outfit? Breng er een toefje glanspoeder op aan. Dit verdoezelt vlekjes en laat je stralen. Een visagistentrucje: breng een beetje bronzingpoeder als schaduw aan tussen de borsten voor een mooi optisch diepte-effect.

Om afwijkingen sneller te ontdekken, is het goed om regelmatig je borsten te controleren. Kijk voor informatie over borstkanker op Margriet.nl/borstkanker.

Bezoek ook onze Facebookgroep Margriet borstkankerlotgenoten.

Lees ook

Bekijk ook

Creatief met groen: maak je eigen mini-moestuin

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant