Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Beauty

Deze beautyproducent haalt term ‘voor de normale huid’ van producten af

unilever-stopt-met-normale-huid-op-beautyproducten.jpg

‘Voor de normale huid’ of ‘voor normaal haar’. Je hebt die uitdrukking vast weleens op bijvoorbeeld een bodylotion of shampoo zien staan. Dat moet maar eens afgelopen zijn, besloot beautyproducent Unilever.

Unilever

Unilever, dat onder meer beautymerken als Dove, Rexona en Love Beauty and Planet bezit, schrapt het woord ‘normaal’ van honderden schoonheidsproducten. Dit na een enquête, waaruit bleek dat maar liefst zeventig procent van de 10.000 deelnemers een negatief gevoel krijgt als er op een verpakking van een beautyproduct een verwijzing naar een ‘normale’ huid of ‘normaal’ haar staat.

Wat is een ‘normale’ huid?

Het woord ‘normaal’ schuurt namelijk. Want wat is nou normaal als het op het menselijk lichaam aankomt? Door het woordje ‘normaal’ van verpakkingen te halen, hoopt Unilever inclusiever te worden. Want de term impliceert namelijk dat een andere huidsoort, huidskleur of haarsoort níet normaal zou zijn.

Stapje naar meer inclusiviteit

Het is een kleine stap in de goede richting, laat Unilever in een verklaring weten. “Het woordje ‘normaal’ van de verpakking halen lost het probleem niet op, maar we denken dat het wel een belangrijke stap is naar meer inclusiviteit in de definitie van schoonheid.” En om dat doel extra kracht bij te zetten, stopt het bedrijf ook met het photoshoppen van de huidskleur en lichaamsvorm van modellen in reclames.

Unilever onder vuur

Dat Unilever zo focust op inclusiviteit, heeft ook te maken met bakken kritiek die de beautyproducent eerder al kreeg op racistische advertenties. Zo kwam Dove in 2017 flink onder vuur te liggen door een reclame die suggereerde dat douchegel je ‘schoon en wit’ maakt. Je zag een dame met een donkere huidskleur die haar bruine T-shirt uitdeed, en vervolgens een vrouw met een lichte huidskleur in een wit T-shirt. Dove bood excuses aan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Unilever, NOS, AD
Beeld | Getty

Ook interessant