Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Beauty Instagram

Dít is de leeftijd waarop we het meest zelfverzekerd zijn (heb jij ‘m al bereikt?)

leeftijd-zelfverzekerd.jpg

Slechts één op de vijf vrouwen vindt haar lichaam mooi: wij vinden dat dit aantal flink omhoog mag. Gelukkig worden we allemaal, naarmate we ouder worden, steeds zelfverzekerder in ons eigen lichaam. Toch hoef je niet op die magische leeftijd te wachten: je kunt jezelf ook een handje helpen.

Ook op de redactie hebben we allemaal onze eigen onzekerheden. In onze nieuwe videoserie #blijmetmezelf delen vier redactieleden van Margriet wat ze mooi aan elkaar vinden én waar ze zelf onzeker over zijn. Wat blijkt? De dingen waar we zelf onzeker over zijn, vinden anderen juist vaak prachtig.

Aflevering 1

Anke was jaren onzeker over haar grijze haar, maar is er nu juist dolblij mee.

Aflevering 2

Quirine vertelt dat haar keuze tot plastische chirurgie voor haarzelf een enorme opluchting was, terwijl haar omgeving de beslissing niet altijd begreep.

Aflevering 3

Loesja heeft jarenlang haar make-up als masker gedraagt om haar onzekerheid over haar huid te verbergen. Gelukkig durft ze tegenwoordig ook af en toe zónder make-up de deur uit.

Aflevering 4

Alexandra baalt regelmatig van haar dunne haar, maar toch probeert ze het te omarmen.

Op déze leeftijd echt zelfverzekerd

Het werd in de video’s al snel duidelijk: anderen zien vaak alleen onze mooie kanten, en zijn zelfs verbaasd wanneer ze horen waar we minder blij mee zijn. Waarom zouden we er zelf dan zoveel op focussen? Het leven is zoveel leuker als je gewoon besluit blij te zijn met wie je bent, en hoe je eruit ziet. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Uit onderzoek blijkt dat de leeftijd waarop we het meest zelfverzekerd zijn vanaf je 55e is, maar je kunt jezelf ook een handje helpen. Psycholoog Esther Jansen geeft in Margriet 03 tips om op een gezonde, positieve manier naar jezelf te leren kijken.

Zo word je blijer met jezelf

  1. “Kijk in de spiegel telkens naar waar je wél tevreden over bent. Dat kun je trainen.”
  2. “Praat eens tegen je lichaam, zoals je tegen je beste vriendin praat, je wordt dan vanzelf milder.”
  3. “Probeer op een andere manier naar je lijf te kijken dan in mooi/lelijk-termen. Bijvoorbeeld dat je stevige benen je van A naar B brengen, dat je kraaienpootjes je herinneren aan je lachbuien of dat je buik zo’n lekker zacht kussentje is waar je (klein)kinderen graag tegenaan liggen.”
  4. “Je hebt weinig invloed op wat de media laten zien, maar je kunt wel zelf de regie nemen over wat je ziet. Ontvolg social media-accounts waar je niet blij van wordt of die je onzeker maken.”
  5. “Als je veel last hebt van een negatief zelfbeeld, je hierdoor sociale situaties vermijdt, veel plastische ingrepen doet of bijvoorbeeld een eetstoornis krijgt, kan therapie helpen.”
  6. “Staar je niet blind op wat je mooi vindt aan anderen. Realiseer je dat iedereen kenmerken heeft die je mooi vindt én die je minder mooi vindt.”

#blijmetmezelf

We zijn ontzettend benieuwd naar jullie verhalen rondom onzekerheid. Welke onzekerheid of onzekerheden van vroeger heb je achter je gelaten? Wat vind je mooi aan jezelf? Op welk moment realiseerde jij je dat je écht blij was met jezelf? Praat deze week mee over het onderwerp op Instagram of Facebook en inspireer elkaar.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | Getty Images

Ook interessant