Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Beauty

Dit is de invloed van stress op je haar (en dit kun je ertegen doen)

stress-haar-margriet.jpg

We weten allemaal dat stress niet echt bevordelijk is voor je algehele gezondheid. Niet alleen kan het je nachtrust flink beïnvloeden en je eetlust compleet laten verdwijnen. Ook je haar kan flink onder je stressvolle bestaan lijden.

Dít is de invloed van stress op je haar.

Stress

Het gebeurt ons allemaal wel eens: alles lijkt ineens in het duigen te vallen. Op het werk is het ontzettend druk, thuis loopt het niet helemaal lekker en dan is er ook nog die nare ruzie met die goede vriendin. Het gevolg? Veel kopzorgen en stress. Geen pretje, ondanks dat we weten dat ook zulke periodes voorbij gaan. Een nare bijkomstigheid van stress is dat het ook nog eens aan de buitenkant te zien kan zijn. Want zowel je huid als haar kunnen een optater krijgen door te veel stress.

Haaruitval

Bij je huid zie je dikwijls dat er plots allemaal onzuiverheden ontstaan in tijden van stress. Maar je haar kan ook aantonen dat het niet helemaal lekker gaat, en wel door uit te vallen. Een nare bijkomstigheid van een eveneens nare situatie. De oorzaak van haaruitval door stress ligt in de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Cortisol zorgt namelijk voor een verhoogde productie van adrenaline, die bij ophoping in de talgklieren weer voor een overproductie melkzuur zorgt. En je raadt het al: wanneer er te veel melkzuur in je haar komt, is dat schadelijk voor je haren. Het gevolg: haaruitval.

Dunner haar

Het melkzuur tast je haarschubben aan. Deze worden vervolgens kwetsbaarder, waardoor ze in het ergste geval dus kunnen loslaten. In sommige gevallen is de uiting niet zo extreem, maar toch zichtbaar. Want het kan ook gebeuren dat haar niet uitvalt door te veel cortisol, maar dat het wel ineens aanzienlijk dunner wordt. Tot slot kan het ook zo zijn dat de groei van nieuwe haren geblokkeerd wordt.

Oplossing

Gelukkig is er wel wat tegen te doen. Hoofdmassages zijn een goed idee, want deze stimuleren de groei van nieuwe haren en de doorbloeding van de hoofdhuid. Ook het slikken van een huid-haar-nagels-supplement is een goed idee, net als voldoende groente, fruit en eiwitten eten. Blijf uit de buurt van stylingproducten en was je haar zo min mogelijk. Maar het allerbelangrijkste is de kern aanpakken, en dat is het terugdringen van de stress in je leven. Probeer (weer) voldoende te slapen en te ontspannen. En onthoud: ook dit gaat over en zal weer beter worden. Want na regen komt altijd zonneschijn.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Hairlabs
Beeld | iStock

Ook interessant