Beauty

Waarom worden we grijs en hoe kun je het grijs worden vertragen?

tevreden-vrouw.jpg

Hé nee toch, wéér een grijze haar! Waarom worden we eigenlijk grijs? En kunnen we dat proces niet op de een of andere manier vertragen? Ja dus!

Grijs worden is een natuurlijk fenomeen, wat hoe dan ook gaat gebeuren. De een signaleert in haar twintiger jaren al de eerste grijze haar, terwijl de ander ze pas ziet verschijnen wanneer ze met pensioen zijn. Het onomkeerbare feit dát we grijze haren krijgen is vooral te wijten aan onze genen. Wist je bijvoorbeeld dat jouw haardos van zichzelf helemaal geen kleur bevat? De kleur van je haar wordt afgescheiden door  pigment. Zo kan het dus gebeuren dat je haar door de jaren heen van kleur verandert.  Je hebt er dus geen volledige grip op, maar je kunt de natuurlijk wél een handje helpen.

Voer voor je pigment

Zo schijnt je voedingspatroon van invloed te zijn op de aanmaak van melanine, de korreltjes pigment die kleur geven aan je haren (hoe meer melanine, hoe donkerder je haar). Als de cellen in je haarzakjes stoppen met het aanmaken van melanine, word je grijs. Melanine speelt trouwens ook een rol in de souplesse van je haar, vandaar dat de structuur van grijze haren stugger is.

Vitamine B12

Vooral eiwitten en vitamine B12 schijnen belangrijk te zijn voor de aanmaak van melanine. B12 zit alleen in dierlijke producten waarin ook veel eiwitten zitten, zoals melk, kaas, vlees, vis en eieren. Omdat het lichaam B12 opslaat en dus een voorraadje heeft, merk je vaak pas na een paar maanden of pas na een jaar dat je een tekort hebt, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, pijn op de borst en gebrek aan eetlust tot gevolg.

Het Voedingscentrum adviseert veganisten extra vitamine B12 te slikken. Maar dan nog: ongeveer vijf tot tien procent van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine B12. Als je twijfelt of je een tekort hebt, kun je je laten testen.

Niet (mee)roken

Naast vitamine B12 is er nog een ding waarmee je het grijs worden mogelijk kunt vertragen. Roken is namelijk niet alleen rampzalig voor je longen, huid en conditie, maar óók voor je haar. Roken versnelt het verouderingsproces van al je cellen, waaronder dus ook de cellen die melanine produceren. Ook meeroken heeft dit effect. Stoppen met (mee)roken kan dus grijs worden vertragen.

Schildklierproblemen

Grijs worden is niet ongezond, maar in als je in een heel korte tijd grijs wordt, kan dit wel wijzen op gezondheidsproblemen. Mogelijk heb je dan een infectieziekte, schildklierafwijking, of de zeldzame ziekte progeria. Als je hiervoor wordt behandeld, kun je je normale haarkleur weer terugkrijgen. 

Grijs in één nacht?

Er wordt weleens gezegd dat je door hevige stress van de een op de andere dag grijs kunt worden. Mogelijk zit daar toch een kern van waarheid in. Zo kan langdurige stress je DNA beschadigen en dit zou weer impact hebben op de cellen die pigment in je haar produceren. Hoewel daar natuurlijk wel wat meer tijd voor nodig is dan één nacht, is voorkomen altijd beter dan genezen. Met deze mindfulnessoefeningen houd je je hoofd koel.

Bron | haarstichting.nl, health.usnews.com,  dokterdokter.nl, imgur

Lees ook: 

Thuis je haar kleuren? Snelle tips van de pro’s!
10 tips tegen vet haar
Zo laat je rood haar nóg meer stralen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bekijk ook

Welke kwast gebruik je waar? Carmen legt het je uit!

 

Ook interessant