Beauty

Dit zijn goede vitamines voor je haar

klittenhaar.png

Heb je snel dode punten, of gewoon futloos haar? Dan kan je haar wel wat extra voedingsstoffen gebruiken. Deze vitamines zijn belangrijk voor gezond, glanzend haar.

Een goede haarverzorging en gevarieerde voeding vormen de basis voor gezond haar. Ook voor haar geldt: gezond van binnen, mooi van buiten! Kan je haar wel wat extra’s gebruiken? Het Vitamine Informatie Bureau zet alle belangrijke haarvitamines- en mineralen op een rij:

Vitamine B8 (biotine) voor glanzend haar

Deze vitamine wordt ook wel biotine of vitamine H, de H van Haar, genoemd. Vitamine B8 wordt vaak in shampoos of andere haarproducten verwerkt, maar het effect daarvan is volgens het Vitamine Informatie Bureau verwaarloosbaar. Vitamines moet je van binnenuit binnenkrijgen, en niet van buiten. Via de voeding dus, of eventueel via een supplement. Vitamine H komt voor in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Selenium voor groei

Dit mineraal heb je maar in kleine hoeveelheden nodig, maar het is wel belangrijk voor de groei van je haar. Het komt in kleine hoeveelheden in veel voedingsmiddelen voor. Voldoende gezonde en gevarieerde voeding is daarom extra belangrijk. Rijk aan selenium zijn orgaanvlees (zoals lever), vis, schelpdieren (zoals mosselen) en paranoten.

Vitamine B5 tegen haaruitval?

Elke dag verlies je gemiddeld honderd haren. Dit is heel gewoon en geen reden voor paniek, aangezien er ook weer ongeveer honderd haren per dag bij groeien. Er is pas echt sprake van haaruitval als je per dag beduidend meer haar verliest. Haaruitval kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld door stress, na een bevalling of door ongezond eten, waardoor een tekort aan vitamines en mineralen ontstaat. Van pantotheenzuur (vitamine B5) werd vroeger beweerd dat het haaruitval kan voorkomen, dit is echter nooit aangetoond. Het is wel zeker dat een gezonde, volwaardige voeding het lichaam helpt in tijden van stress.

Koper tegen grijze haren

Melanine, een pigment, zorgt ervoor dat je haar van nature een blonde, bruine of andere mooie kleur krijgt. Helaas is de melanine-productie niet eindeloos, grijze haren krijgen we uiteindelijk allemaal. Maar mogelijk kun je het proces wel een beetje vertragen. Zo is het mineraal koper betrokken bij de pigmentvorming van het haar. Dit anti-grijsmineraal komt voor in groente, chocolade en volkorenbrood. Zo kun je een kleurspoeling misschien nog even uitstellen, al is er natuurlijk niks mis met grijs haar! Dit zijn 5 verzorgingstips voor prachtig, grijs haar.

Zink voor sterk haar

Mooi haar is ook sterk haar, dat niet zo snel splijt. Voor sterke haren heb je zink nodig. Dit mineraal is nodig voor de opbouw van eiwitten en daarmee voor alle lichaamsweefsels, en dus ook haar. Zink vind je in vlees, vis, haring, bruin brood, peulvruchten en zilvervliesrijst.

Ook interessant