Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Beauty

Je huid jong eten: zo versterk je je collageen door voeding

je-huid-jong-eten-zo-versterk-je-je-collageen-door-voeding.jpg

Het is een onvermijdelijk deel van ouder worden: rimpels. Vanaf je 25e neemt de hoeveelheid collageen in je huid af en beginnen de lijntjes te komen. Gelukkig kun je het proces voor een groot deel vertragen door voeding te eten die de aanmaak van collageen stimuleert.

Anti-aging- en huidspecialist Astrid Koole schreef hier het boek Wat zie jij er lekker uit! over en vertelt alles over wat een collageen uit voeding kan doen voor je huid.

Wat is collageen?

Collageen is het hoofdbestanddeel van bindweefsel. Dit eiwit zorgt ervoor dat onze huid elastisch aanvoelt. Maar vanaf je 25e neemt het collageenniveau in je huid al met een procent per jaar af. Dat lijkt misschien niet veel, maar wanneer dit collageen afneemt, heb je meer kans op vroegtijdige huidveroudering. “Je kunt stellen dat collageen het belangrijkste eiwit van het lichaam is, omdat dit het meest vertegenwoordigd is. Wanneer collageen geen steun meer biedt aan de bovenste huidlaag, kun je rimpeltjes krijgen”, legt Koole uit.

Collageen uit voeding

Gelukkig staan we niet compleet machteloos tegen deze veranderingen in ons lichaam, vertelt Koole. Je hebt voor een groot deel zelf in de hand hoé snel dat onvermijdelijke verouderingsproces toeslaat. “Je kunt zelf je collageenniveau beïnvloeden. Wanneer je veel voeding eet die rijk is aan specifieke vitaminen en mineralen, heeft dat positieve invloed op de collageensynthese.” Maar andere producten zorgen er juist voor dat je huid sneller veroudert. “Voedingsmiddelen zoals alcohol en suikerrijk eten en drinken breken collageen juist af. Ook een tekort aan aminozuren, vitamines of mineralen spelen een belangrijke rol in het verouderingsproces, net als roken.”

Bescherming tegen de zon

Maar, benadrukt Koole, de allergrootste boosdoener is de zon. “Schade van de zon veroorzaakt enzymen die collageen en ook elastine – een ander eiwit in je huid – afbreken. Een tip van mij is dan ook om óók in de winter crème met een spf te smeren. Uva-stralen kunnen gewoon door wolken heen gaan. ’s Zomers is het belangrijk om niet te lang te zonnen. Niet alleen cosmetisch gezien, maar ook omdat er jaarlijks steeds meer mensen zijn met huidkanker. Grotendeels komt dit door langdurige blootstelling aan de zon.”

‘Wat zie jij er lekker uit!’

In Koole’s boek Wat zie jij er lekker uit! schrijft ze over de invloed van voeding op de huid. Zo geeft ze tips over wat je kunt eten om je collageen te verstevigen. Ze vertelt ons waar het idee van het schrijven van een boek vandaan komt. “Acht, negen jaar geleden heb ik een heftige periode meegemaakt waarin ik veel stress had. Ik zag toen dat mijn altijd gladde huid snel ging verouderen. Ik heb veel uitgezocht over collageen en heb mijn voedingspatroon hierop aangepast. Er wordt in de media steeds meer geschreven over collageen en er worden steeds meer supplementen aangeboden. Dat vind ik een goede zaak, maar het wordt wel volledig in de markt gezet als een soort wondermiddel. Daar ben ik het niet mee eens.”

‘Verander niet, maar voeg toe’

Het doel van het boek is om mensen tips te geven die ze makkelijk zelf kunnen toepassen, vertelt Koole. Ze merkt zelf dat mensen het lastig vinden wanneer ze voeding moeten vermijden in een dieet. “Mijn motto is daarom: verander niet, maar voeg toe. Verander je eetpatroon dus niet, maar ga iedere keer wat toevoegen. Ik heb de recepten in het boek heel eenvoudig gehouden zodat het voor iedereen dagelijks te maken is.”

Wat kun je eten?

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die een positieve invloed hebben op je collageenlaag, zoals voeding met veel polyfenolen. Dit is een groep van chemische verbindingen die voorkomen in planten, die werken tegen ‘matrix metalloproteinase’. Dat zegt je misschien niet zo veel, maar het zijn enzymen die de aanmaak van collageen en elastine afremmen.

Om deze polyfenolen binnen te krijgen, geeft Koole als tip om groene en witte thee te drinken. “Ook paars en rood fruit zoals pruimen, bramen, aardbeien en bosbessen bevatten polyfenolen. Als je dat toevoegt aan je dagelijkse eetpatroon en een paar koppen groene en witte thee op een dag drinkt, ga je dat proces al enorm tegen. Op het moment dat je de collageenafbrekende enzymen afremt, krijgt het proces van de aanmaak van collageen juist de ruimte.”

Een van de belangrijkste bouwstenen van collageen is zwavel. Dit vind je bijvoorbeeld in knoflook, uien of Parmezaanse kaas. Vaak krijgen we te weinig zwavelhoudende voeding binnen, dus hier mogen we best wat extra van binnen krijgen, legt Koole uit. Vitamine C speelt ook een rol bij de aanmaak van collageen, vertelt Koole. “Die inname kun je makkelijk verhogen, bijvoorbeeld door een supplement te slikken of door ’s ochtends een halve citroen uit te persen en in water op te drinken.”

Levensstijl

Wanneer je deze tips mee wilt nemen, is het belangrijk je te realiseren dat deze afhankelijk zijn van je levensstijl. En dat kan ook liggen aan factoren die je niet zelf in de hand hebt, zoals je omgeving, vertelt Koole. “Als je ergens woont met veel milieuvervuiling, heeft je lichaam veel meer gezonde voedingsstoffen nodig en gebruikt deze ook. Zo blijft er steeds minder over voor de huid. De huid is dan wel het grootste orgaan, maar krijgt vaak het laatst voedingstoffen binnen. Deze gaan eerst naar vitale organen zoals je hart of je lever. Bij vitamine C gaat dit bijvoorbeeld eerst naar je immuunsysteem of andere organen die dit nodig hebben. Als laatste krijgt je huid pas die vitamine binnen.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | Getty Images

Collageen Margriet

Astrid Koole (Heinenoord, 1972) is anti-aging- en huidspecialist. Sinds 2001 is zij als behandelaar, trainer, coach en ondernemer in de beautybranche werkzaam. Meer informatie over Koole of haar boek vind je hier.

Ook interessant