Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

We zijn massaal andere muziek gaan luisteren in coronatijd

we-hebben-in-coronatijd-een-andere-muzieksmaak-gekregen.jpg

De één luistert het de hele dag door, terwijl de ander het zelden aan zet: muziek. Sinds het begin van de coronatijd is het streamingplatform Spotify opgevallen dat onze muzieksmaak is veranderd.

Zo luisterden we eerder kerstmuziek dan óóit tevoren!

Onze muzieksmaak in coronatijd

Vooral in maart en april 2020, het begin van de eerste lockdown, viel op dat we meer op zoek waren naar vrolijke en gezellige muziek. Zo werden de playlists ’t Koffiehuis en Happy Tunes vaker aangezet dan eerst. We hadden echt behoefte naar iets vrolijks op de achtergrond. Ook zag de streamingservice een groei in het aantal luisteraars van work-out- en yoga-playlisten. Niet zo verrassend natuurlijk: we moesten massaal thuis gaan sporten, omdat alle sportscholen gesloten waren.

Opvallend

Ook viel op dat mensen véél eerder begonnen met het streamen van de leukste kersthits. De trend begon al eind september en in oktober waren de kersthits al net zo hot als in november. Wilden we tóen eigenlijk het nieuwe jaar al beginnen? Of past die kerstmuziek juist helemaal in onze nieuwe muzieksmaak, die we in coronatijd ontwikkeld hebben?

Andere momenten

Maar niet alleen hebben we een andere muzieksmaak, ook luisteren we ineens op andere momenten naar muziek. Zo werd er bijvoorbeeld stukken minder geluisterd op Spotify tijdens de ochtend- en avondspits: we stonden minder in de file én reizen minder. Daarentegen werd er op andere momenten juist méér naar muziek of een podcast geluisterd, bijvoorbeeld tijdens de lunch. Als een soort vervanger voor de praatjes in de kantine met collega’s misschien, tijdens het thuiswerken?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | ANP
Beeld | Getty Images

Margriet 10 ligt nu in de winkel! Daarin lees je deze week een dossier starten als zzp’er, drie vrouwen over hun uiterlijk toen en nu, dé modetrends van dit voorjaar, een interview met Adriaan van Dis en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant