Shot of a young woman looking pensively out a window at home Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Altijd aan het twijfelen? Zo kom je van die eeuwige keuzestress af

Ben je altijd maar aan het twijfelen, en is keuzestress jouw tweede naam? Dat kan een hoop frustratie opleveren. Gelukkig zijn er oplossingen: met deze tips kom je er makkelijk van af.

Het bespaart je bovendien een heleboel tijd.

Dit wil je weten over constant twijfelen

Op een dag maak je onbewust wel honderden keuzes. De een belangrijker dan de ander, maar eigenlijk draait je hoofd overuren door al die keren dat je een keuze moet maken. Het begint al bij de outfit die je gaat dragen, het ontbijt dat je eet en de manier waarop je naar werk gaat. Zo gaat dat de hele dag door: hoewel het meestal niet om grote levenskeuzes gaat, ben je de hele dag door bezig met kiezen, kiezen, kiezen. Vooral voor twijfelkonten kan dit nogal vervelend zijn: bij hen gaat er bij iedere keuze een paar minuten extra overheen, en dat levert een hoop stress op. Dat we zo veel te kiezen hebben, wordt ook wel decision fatigue, ofwel keuzevermoeidheid, genoemd. Wanneer je dit ervaart, kan het twee kanten op gaan: je hersenen zijn zo vermoeid, dat ze besluiten helemaal geen keuzes meer te maken. Óf je maakt onbewust irrationele keuzes, die niet per se goed voor je zijn. Denk aan een ongezonde afhaalmaaltijd bestellen, omdat je niet kunt kiezen wat je vanavond kookt.

Zo kom je van die eeuwige keuzestress af

Gelukkig bestaan er tips om van die eeuwige keuzestress af te komen, zodat je ruimte in je hoofd maakt voor écht belangrijke keuzes. Plan je dag bijvoorbeeld zo in dat je de belangrijkste keuzes op het begin van de ochtend maakt, wanneer je nog fris bent en vol energie zit. Wanneer je ‘s ochtends al bepaalt wat je die avond op tafel zet, hoef je hier niet meer over na te denken na een lange werkdag. Ook voorbereiding kan werken: mensen die veel last hebben van hun twijfelgedrag, zijn gebaat bij een goede planning. Om weer het voorbeeld van eten te nemen: plan je maaltijden voor de hele week in, zodat je niet meer geneigd bent pizza te bestellen wanneer je nog gezonde boodschappen in huis hebt. Je hebt immers aan het begin van de dag al bepaald wat er die avond gekookt wordt. Als laatste is structuur key: dit kun je bereiken door een voor/tegen-lijstje van je keuzes op te stellen, maar bijvoorbeeld ook door regelmatig dezelfde keuzes te maken. Onthoud een paar outfits waar je je no matter what prettig in voelt, of schrijf het recept van die ene altijd goed-maaltijd op. Zo hoef je minder lang na te denken over dit soort kleine keuzes, op dagen dat je ruimte nodig hebt voor andere, belangrijkere, levenskeuzes.

Bron | Real Simple

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden