Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle Meest Gelezen

Zoveel kun je afvallen met 30 minuten fietsen

fietsen-afvallen.jpg

We hoeven je vast niet te vertellen dat fietsen gezond is. Maar is afvallen door te fietsen jouw doel? Dan wil je vast weten hoe en hoelang je dit het best (per dag) doet.

Afvallen door te fietsen

Als je wilt afvallen, kan fietsen een heel goede work-out zijn. Hoeveel calorieën je daarmee verbrandt is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan hoe hard je fietst, hoeveel tegenwind je hebt of hoe zwaar je de fiets in de sportschool zet. Met een lichaamsgewicht van 70 kilo en een fietssnelheid van 15 kilometer per uur, kun je volgens Weight Watchers 280 calorieën per uur verbranden. Verhoog je je fietstempo naar 18 tot 20 kilometer per uur, dan kun je wel 500 calorieën per uur verbranden. Met ‘slechts’ dertig minuten fietsen kun je makkelijk zo’n 200 calorieën, beaamt ook personal trainer Jennifer Chew tegenover PopSugar. Maar dan moet je wel op de volgende punten letten.

Tips om het meeste af te vallen

Met fietsen alleen kom je er niet. Je kunt nog zo vaak op de fiets springen, maar als je niet gezond eet dwarsboom je je gewichtsverlies alsnog. En je moet je lichaam natuurlijk wel een beetje aan het werk zetten als je wilt afvallen, dus met een elektrische fiets val je minder af. Wil je afvallen door te fietsen, let dan hierop:

  • Zorg voor voldoende weerstand. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan hoe snel je fietst. Heb je weinig tegenwind, zet je versnelling dan hoger zodat trappen zwaarder is. Fiets je binnen in de sportschool of op je hometrainer, stel dan meer weerstand in. Hoe meer spierkracht je moet leveren, hoe meer calorieën je verbrandt. Fietsen is cardio en cardio in combinatie met krachttraining is qua sporten dé combinatie om af te vallen.
  • Voeg high intensity intervals toe. Dit doe je door dertig seconden nog harder te trappen of de weerstand hoger te zetten. Ook hierbij is die mix van cardio en krachttraining de belangrijkste reden.
  • Eet gezonde voeding die je veel energie geeft. Denk aan eieren, bruine rijst, zoete aardappelen, broccoli, zalm en bananen. Gezond eten an sich is al belangrijk voor je calorie-inname, maar het zorg ook dat je genoeg energie hebt om te fietsen en net dat tandje bij te zetten.

Lees ook:
4 sporten waarmee je snel en veel calorieën verbrandt

Tips om het fietsen vol te houden

Nu weet je hoe je zo veel mogelijk kunt afvallen met fietsen. En nu volhouden! Voel je alsjeblieft geen mislukkeling als het eens niet lukt. Je doet je best. Maar om het zo veel mogelijk wel vol te houden, kunnen deze tips helpen:

  • Wissel buiten en binnen fietsen met elkaar af. Die afwisseling houdt het leuker voor jezelf.
  • Vind een fietsmaatje. Misschien je partner, een vriendin of de buurvrouw? Met een telefoonhouder op je fiets, kun je ook op grote afstand met elkaar fietsen.
  • Luister tijdens het fietsen ter afleiding naar muziek of een podcast. Deze tip geldt vooral voor binnen, want buiten is het natuurlijk belangrijk om het verkeer te letten.

Succes!

Bron | PopSugar, Weight Watchers
Beeld | Getty

Ook interessant