Vrouw doet een liggende yogahouding. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

5 yoga-oefeningen die je vanuit je bed kunt doen

Ben je geen ochtendmens en kom je in de herfst nog moeilijker je warme bed uit? Met deze vijf rek en strek-oefeningen tussen de wekker en het daadwerkelijke opstaan, begin je je dag beter.

De liggende zij-stretch

Uit onderzoek blijkt dat we bij ontwaken langer zijn dan wanneer we ’s avonds ons bed in stappen. Dat is omdat we de hele dag de zwaartekracht moeten trotseren, waardoor de wervels en het weefsel tussen de wervels platter worden. Zijwaarts stretchen is de perfecte manier om optimaal gebruik te maken van de extra ruimte tussen de wervels die tijdens de slaap is ontstaan.

Zo doe je ‘m:

Buig je armen achter je hoofd en pak je ellebogen vast. Strek de benen en leg je linkerenkel over je rechterenkel. Leun op een uitademing naar rechts, zodat de linkerkant van het lichaam oprekt. Blijf tien tot vijftien ademhalingen in deze positie. Leg vervolgens de benen iets wijd, verwissel de hand op de elleboog en doe dezelfde oefeningen met de andere kant.

De liggende boom-pose

Deze houding helpt om je heupen soepeler te krijgen. Wat ook weer zorgt dat er soepelheid in de benen ontstaat. Het plaatsen van de handen op de onderbuik is tevens de perfecte manier om beter en dieper adem te halen.

Zo doe je ‘m:

Buig het rechterbeen en zet je voet tegen de binnenkant van het linker bovenbeen. Ontspan de rechterdij en laat deze in het matras rusten voor wat ontspanning. Leg de handen laag op de buik en adem een paar keer diep en rustig in. Doe dit tien tot vijftien ademhalingen en doe dan hetzelfde met het linkerbeen.

De zittende vier

Deze oefening kan zittend gedaan worden. Deze oefening is vooral goed voor mensen die veel zitten.

Zo doe je ‘m:

Ga op de rand van het bed zitten met de voeten iets uit elkaar. Kruis je rechter enkel over je linker dij en strek de rug recht. Haal een paar keer rustig adem en laat de spieren in de heupen ontspannen. Buig dan naar voren en strek je ruggenwervel. Hou deze houding vijftien ademhalingen vast en doe dezelfde oefening met het linker been.

De zittende kat en koe

Met deze houding combineer je ademhaling met beweging om zowel lichaam als geest goed wakker te laten worden.

Zo doe je ‘m:

Ga op de rand van het bed zitten met de voeten iets uit elkaar. Plaats de handen op de knieën en maak bij inademing de rug hol of bol, terwijl je met je gezicht naar het plafond kijkt. Herhaal dit tien keer.

De zittende voorwaartse vouw

Deze laatste oefening zorgt voor het laatste rustmoment, voordat je in actie komt.

Zo doe je ‘m:

Ga op de rand van het bed zitten en strek de armen boven het hoofd, terwijl je diep inademt. Buig tijdens een uitademing het bovenlichaam voorover. Draai je voeten iets naar buiten om dieper te kunnen buigen. Wandel met je vingertoppen naar voren en laat je hoofd hangen, zodat de nek ontspant. Houdt deze houding vijftien diepe ademhalingen vast.

Margriet.nl genomineerd voor Website van het Jaar

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Enith OostlanderGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden