Zo zit je veilig op je fiets Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

5 tips om veiliger op de fiets te zitten

De afgelopen tien jaar is het aantal verkeersslachtoffers met 18 procent gestegen, blijkt uit recent onderzoek van VeiligheidNL. Maar liefst één op de drie verkeersslachtoffers is een fietser van 55 jaar of ouder. Maar er zijn gelukkig genoeg dingen die we zelf kunnen doen om veiliger op de fiets te zitten.

Wij zetten vijf tips op een rij waarmee je veilig op de fiets stapt.

1. Gebruik beschermingsmiddelen

Beschermingsmiddelen zijn, zeker op een e-bike, altijd een goed idee. “Balansproblemen komen steeds vaker voor naarmate je ouder wordt,” zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN). “Andere ouderdomskwalen als slechter zicht en minder gehoor zijn makkelijk op te lossen, maar balans ligt wat lastiger. Daarom is het verstandig om je goed te beschermen. Gebruik bijvoorbeeld een fietshelm. Bij een lelijke val kan die ernstig letsel voorkomen.”

2. Gebruik spiegels

Wanneer je op de fiets zit is het belangrijk om goed om je heen te kijken. Sla je linksaf? Dan draai je waarschijnlijk je nek en kijk je over je schouder. Dat brengt balansproblemen met zich mee. “Spiegels kunnen je helpen het overzicht te houden in het verkeer,” licht Rob toe. “Je kunt daarmee het verkeer achter je in de gaten houden. Blijf natuurlijk altijd zelf ook kijken en gebruik de spiegels als hulpmiddel." Rob benadrukt dat het sowieso belangrijk is om goed te kijken: “Kijk voor je uit en houd het overzicht. Blijf ook gefocust op de weg voor je en het verkeer om je heen en laat je niet afleiden door bijvoorbeeld een telefoon. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.”

3. Wen aan je fiets

Zeker als je een e-bike hebt. “Als je net een e-bike hebt en overstapt van een gewone fiets, moet je goed wennen. Je rijdt op een normale fiets ongeveer 16 kilometer per uur, waar je op een e-bike ineens 25 kilometer per uur kunt. Bouw het langzaam op en begin niet meteen met fietstochten op 25 kilometer per uur. Zo kun je op een snelheid van bijvoorbeeld 20 kilometer per uur wennen aan het anticiperen, stilstaan, op tijd remmen en het nemen van bochten. Zeker als er zand op het asfalt ligt, kan dat laatste ervoor zorgen dat je makkelijk onderuit gaat.” Vertrouw je het niet op hogere snelheid? Een fietsenmaker mag de maximumsnelheid omlaag zetten. Als je 25 kilometer per uur dus te veel vindt kun je vragen of ze de snelheid naar bijvoorbeeld 22 kilometer per uur zetten. Ga alleen niet zelf sleutelen, want dat kan weer voor andere gevaarlijke situaties zorgen.

4. Gebruik fietstassen

Ga je boodschappen doen met de fiets? Hang je boodschappentassen dan niet aan het stuur, maar schaf fietstassen aan. Zware tassen aan het stuur kunnen in de weg zitten en je balans verstoren doordat het gewicht aan een kant hangt. Ga dus voor een veiligere optie van fietstassen achterop.

5. Zorg voor goede schoenen

Dat het niet verstandig is om met teenslippers te gaan fietsen hoeven we je misschien niet te vertellen. Schoenen zorgen voor de grip die je op de trappers hebt, dus zorg dat je goed schoeisel draagt met een profiel, zeker tijdens langere fietstochten. Hoe beter de grip is, hoe kleiner de kans is dat je voet van een pedaal glijdt.

Bron | VeiligheidNL, Veilig Verkeer Nederland

Nynke KooyGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden