Vrouwen veranderen naam in Peter Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Waarom vrouwen deze week hun naam in Peter veranderen

Deze week veranderen veel vrouwen hun naam in Peter op LinkedIn. Waarom? Omdat er in Nederland nog steeds meer bedrijven zijn met een directeur die Peter heet dan CEO’s die vrouw zijn. Met de campagne van belangenorganisatie WOMEN Inc. en Branded U wordt er aandacht gevraagd voor meer diversiteit op de werkvloer.

‘Mijn naam is Peter’: dit moet je weten over de actie tegen ongelijke kansen op de arbeidsmarkt.

Ongelijke kansen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt

Uit een eerder onderzoek van het AD en onderzoeksbureau Equileap uit 2020 blijkt dat er in Nederland meer beursgenoteerde bedrijven zijn met een directeur die Peter heet, dan vrouwelijke CEO’s. Belangenorganisatie WOMEN inc. onderzocht deze cijfers recent opnieuw en trok dezelfde conclusie. Van de 93 bedrijven met in totaal 94 CEO’s zijn er maar vier vrouw. Dat zijn er minder dan de vijf CEO’s die in Nederland Peter heten. Daarom komen WOMEN inc. en BrandedU deze week met een campagne ‘Mijn naam is Peter’, waarbij vrouwen hun voornaam op LinkedIn tijdelijk veranderen in Peter.

Deze actie moet zorgen voor meer bewustwording over de ongelijke kansen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. De naam Peter staat daarmee symbool voor het gebrek aan diversiteit op de werkvloer. Dat gaat niet alleen om geslacht, maar ook op het gebied van leeftijd en achtergrond zijn de verhoudingen nog altijd ongelijk. Ook mannen kunnen meedoen aan de actie. Zo zijn er ook al mannen die zichzelf deze week Petra op LinkedIn noemen.

Lees ook: Schokkend: vrouwen geopereerd door mannelijke chirurg lopen meer risico op overlijden

Breder probleem

Aan NU.nl legt woordvoerder Cécile Wansink uit dat de campagne ‘Mijn naam is Peter’ specifiek over de ongelijke kansen en het gebrek aan diversiteit op de werkvloer gaat, maar dat het probleem nog veel breder is dan dat. Waar de organisatie naartoe wil is dat er zoveel mogelijk mensen uit de samenleving vertegenwoordigd worden in ons land. Bijvoorbeeld ook als er belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden.

WOMEN inc. hoopt dat er met deze actie bij zowel werkgevers als de overheid een belletje gaat rinkelen, zodat ze hier echt werk van gaan maken.

Margriet’s hoofdredacteur Helene, ehh Peter dus, doet ook mee aan de actie. Kijk maar eens op LinkedIn.

Bron | WOMEN inc., NU.nl
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden