Waarom het reserveren van een tafeltje je straks ook geld kan gaan kosten
Als je vanaf 1 juni ergens een tafeltje
wil reserveren, is de kans groot dat je voor de reservering zelf óók wat geld
moet gaan neerleggen. Veel horecagelegenheden moeten gebruik gaan maken van
reserveringssystemen en die kosten nu eenmaal geld.
“De verplichting tot
reserveren zal gasten soms geld gaan kosten,” zo verwacht Dirk Beljaarts,
directeur van Koninklijke Horeca Nederland. “Het enige positieve daaraan is dat
de gast dan doorkrijgt dat het gebruik van dit soort platforms geld kost. Dit
maakt het inzichtelijk.”
Niet meer eindeloos ergenszitten
Volgens Beljaarts kostte reserveren via een platform ook vóór de coronacrisis al geld. “Alleen werden die kosten betaald door de ondernemer en niet door de klant.” Naast het verplicht reserveren verwacht hij ook dat er strenger in de gaten zal worden gehouden hoe lang je ergens zit. Cafés en restaurants zullen daar met de beperkingen voor het maximum aantal gasten, meer bovenop gaan zitten. “De hele dag een kop koffie drinken en daarbij drie tafels bezetten, is natuurlijk zonde.”
Lees ook: naar een restaurant of kroeg? Zó gaat dat er straks aan toe
Kosten reservering
Heel veel geld zal een reservering je overigens niet kosten. Marcel Roorda maakte speciaal voor de nieuwe horecaregels een app waarmee je een terrasje kunt boeken. Volgens hem zijn inmiddels al zo’n 100 zaken bij hem aangesloten. Zijn concept is gratis voor de ondernemers, maar de consument betaalt per reservering een euro. “En daarvan vloeit 50 cent naar de ondernemer,” zo vertelt Roorda.
Artikelen van Margriet.nl ontvangen in
je mailbox?
Schrijf
je in via margriet.nl/nieuwsbrief.
Bron | NOS
Beeld | iStock
Haal de zon in huis met Margriet 22! Met de lekkerste recepten uit Italië, tips voor veilig zonnen, én een ode aan de helden van deze crisis. Haal het nummer snel in huis of bestel 'm veilig online zonder extra verzendkosten.