Hoe belangrijk is vitamine D?

Deel dit artikel:

– Advertorial – 

Zonlicht is de allerbelangrijkste bron van vitamine D, maar ook via eten krijg je deze vitamine binnen. Toch hebben miljoenen mensen dagelijks extra vitamine D nodig, omdat ze niet genoeg binnenkrijgen. Hoe belangrijk is deze vitamine en heb jij extra vitamine D nodig?

Zonlicht is onze allerbelangrijkste bron van vitamine D, de vitamine die zorgt voor extra energie, ons immuunsysteem versterkt en de kans op sombere gevoelens verkleint.Alles wat we in de herfst goed kunnen gebruiken. Volgens Jesse van der Velde, gezondheids- en verjongingscoach en auteur van verschillende boeken zoals Superfoodrecepten, wordt het belang van vitamine D voor onze gezondheid vaak onderschat, terwijl deze vitamine ons lichaam veel energie geeft, nodig is voor sterke botten en tanden, goed is voor onze spieren en beschermt tegen allerlei ziektes en aandoeningen.

Vitamine D in voeding

“Het lichaam kan vitamine D ook uit voeding halen, maar in ons eten zit zo weinig vitamine D dat dit nooit voldoende is om aan de dagelijkse behoefte tevoldoen. Er zit een kleine hoeveelheid in vette vis, eieren en visolie. Wanneer wij de zon in gaan maakt het lichaam deze vitamine aan, maar de zon is er in de herfst en winter natuurlijk maar af en toe. Het gevolg is, zo blijkt uit diverse onderzoeken, dat mensen in westerse landen vaak een chronisch tekort hebben.”

Risicogroepen

Omdat niet iedereen genoeg vitamine D binnenkrijgt, zijn er sinds oktober 2012 vernieuwde adviezen van de Gezondheidsraad. Zo worden onderstaande groepen geadviseerd om extra vitamine D te slikken.

– kinderen van 0 tot 4 jaar
– zwangere vrouwen
– vrouwen vanaf 50 jaar
– mannen vanaf 70 jaar
– mensen met een getinte of donkere huidskleur
– mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bijvoorbeeld ploegendiensten draaien of een hoofddoek of sluier dragen

Heb jij extra vitamine D nodig?

Wil je weten of je extra vitamine D nodig hebt? Doe de vitamine D-test op Divisun400.nl of vraag je apotheker of huisarts welke vitamine D-dosering bij jou past.