13x fruit met verrassende krachten

Deel dit artikel:

Natuurlijk weet je dat fruit gezond is. En misschien weet je ook wel welke vitamines er in welke soort zitten. Maar veel fruit heeft onvermoede ‘toverkrachten’. Hieronder vind je de verrassende kanten van fruit, per soort.

Gaan met die banaan

Banaan eten helpt tegen maagpijn, is uit studies gebleken. Een perfecte remedie tegen maagproblemen zou een mengseltje van banaan en melk zijn (bananenmilkshake!). Het tryptofaan in de banaan zorgt er bovendien voor dat je gemakkelijker in slaap komt.

Adem verstandig, snoep een appel

Veel mensen zijn ermee opgegroeid: je moeder die je appelpartjes met kaneel gaf als je last had van diarree. Maar appels zijn niet alleen goede diarreeremmers. Ook bij astmatische klachten kan een appel heilzaam zijn; het geregeld drinken van een glas natuurtroebel sap vermindert ademhalingsklachten.

Ananas tegen opgeblazenheid

Eiwitten (zoals in vlees) kunnen een opgeblazen gevoel of winderigheid veroorzaken. Ananas helpt bij het verteren van deze eiwitten. De beste werking krijg je als je ananas tussen de maaltijden door eet. Ananas helpt bovendien tegen atritisklachten.

Bacteriedodende bes

Bessen kun je prima inzetten als je last hebt van je darmen. Ze bevatten bacteriedodende stoffen, die helpen als je last hebt van te dunne ontlasting.

Aardbei voor witte tanden

Aardbeien bevatten weinig calorieën, nauwelijks koolhydraten en zijn een goede bron van vitamine C. De aardbei heeft nog een bijzondere kracht, een tip uit grootmoeders tijd: je kunt er je tanden witter mee maken. Als je met de witte binnenkant van de aardbei over je tanden wrijft, zorgt dit voor een oplichting van het tandglazuur. Doe het alleen niet te vaak: dat zou slecht zijn voor de glazuurlaag.

Grapefruit goed

Verkouden? Grapefruit helpt je ervanaf. Verkoudheidsklachten verminderen bij een hoge dosis vitamine C. En laat grapefruit nou een bommetje vol vitamine C zijn…

Sinaasappel houdt je soepel

Last van je spieren en gewrichten? Sinaasappel zorgt ervoor dat pijn in spieren en gewrichten afneemt. De kans op reuma neemt bovendien met de helft af wanneer je elke dag een glas sinaasappelsap drinkt. Weer een extra reden voor een glaasje versgeperste jus d’orange bij het ontbijt!

Meer peer

Last van een zwakke maag? Is het moeilijk iets binnen te houden? Peer is gemakkelijk verteerbaar, dus als je weer iets kunt eten, is een peer een goede keuze. Niet voor niets wordt deze vrucht vaak als eerste babyhapje gegeven.

De kracht van kersen

Als je hebt gesport, eet dan eens een pondje kersen. Door het eten van kersen krijg je minder last van spierpijn dan normaal.

Wie? De kiwi!

Kiwi bevat niet alleen veel anti-oxidanten, hij is ook heel goed voor je spijsvertering (en dus je stoelgang). Kiwi bevat actinidine, een eiwitoplossend enzym. Daardoor wordt bijvoorbeeld vlees en zuivel gemakkelijker verteerd. Kiwi is de enige fruitsoort die dit enzym bevat. Houd je het meest van zoete kiwi’s? Zespri heeft nu naast de groene kiwi ook de kiwi Gold en de SunGold; beide geel van kleur en nét iets zoeter, maar even gezond.

Citroen, de koortskiller

Een mengsel van citroen, lauw water en honing (en volgens sommigen: rum) is een goed huismiddeltje tegen koorts. Virussen maken dat ze wegkomen als je tijdens een griepje geregeld een glas van dit drankje – beter bekend als ‘grog’ – drinkt.

Ga eens naar bed met een Goji-bes

Een relatieve nieuwkomer is de Goji-bes (in Nederland dan, in Azië zijn ze al jaren bekend). Het vruchtje zou, zoals al bekend is, helpen tegen diabetes en hoge bloeddruk. Daarnaast zou het een immuunsysteembooster zijn. Maar… het zou ook een lustopwekker zijn. Voor een partijtje hartstochtelijk rollebollen eet je dus eerst een Goji-bes.

Meloen moet je doen!

Watermeloen bevat een stofje dat ervoor zorgt dat vet minder goed wordt opgeslagen. Voordeel is dat watermeloen ook nog eens weinig calorieën bevat; je kunt er dus veel van eten!

lieflijfDit artikel is afkomstig uit de body & mind special van Lieflijf najaar 2013.