Zo voorkom je die decemberkilo’s

Deel dit artikel:

Tijdens de feestdagen liggen verleidingen op de loer. Etentjes met vrienden, uitgebreide ontbijtsessies en familiebrunches. Of je zit alleen thuis en eet voor de troost een kerstkransje hier en een oliebol daar. Hoe voorkom je die extra decemberkilo’s als aandenken aan kerst? Bekijk de tips hieronder.

Het Voedingscentrum zet een paar handige tips tegen de decemberkiloʼs op een rij.

1. Luister naar je lichaam

Meer is niet altijd beter. Heb je een voldaan gevoel, stop dan met eten. Je vervelend of schuldig voelen omdat je (weer) te veel hebt genomen, kan een flinke domper zijn op de feestvreugde. Luister naar wat je lichaam aangeeft.

2. Minder gangen, kleinere porties

Al bij de planning kun je overeten voorkomen. Bedenk minder gangen en ga voor kleinere porties. Koop niet te veel calorierijke tussendoortjes, zoals chocoladekerstkransjes.

3. Houd je gewone ritme aan

Veel mensen wijken tijdens de feestdagen af van hun normale ritme. Wil je je deze kerst fit voelen? Probeer dan ook tijdens de feestdagen het ritme van drie maaltijden per dag aan te houden: ontbijt, lunch en avondeten. Maaltijden overslaan omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan ertoe leiden dat je meer tussendoortjes eet. Voorkom verleidingen.

4. Zet overheerlijke, caloriearme recepten op het menu

Ga je het kerstdiner zelf in elkaar zetten? Verzin recepten die je kunt maken met magere ingrediënten. Laat je bijvoorbeeld inspireren door het kerstmenu van het Voedingscentrum. Ga voor de magere variant: gebruik bijvoorbeeld liever zure room dan crème fraîche. Ook magere spekblokjes bevatten veel minder calorieën dan gewone. Dat geldt ook voor de magere kaassoorten zoals 30+-kaas of hüttenkäse. Ook van producten zoals mayonaise zijn minder vette varianten te koop. En serveer vooral ook lekker veel verschillende groenten!

5. Bewust kiezen in het restaurant

Ben je in een restaurant en kun je zelf kiezen? Gerechten met witte vis bevatten vaak minder calorieën dan gerechten met rood vlees. Witte sauzen (met room) zijn vaak calorierijker dan rode sauzen, en gebonden soepen bevatten meer calorieën dan heldere. Let vooral ook op bij het dessert. Kies liever voor fruit na, of een kopje koffie of thee. Je kunt je toetje natuurlijk ook delen.

6. Kleine happen, kleine slokjes

Eten met kleine happen kan volgens het Voedingscentrum veel verschil maken. Alleen al door met een kleine lepel te eten, of uit een klein kommetje, voel je je sneller vol. Je hersenen krijgen namelijk meer smaakprikkels te verwerken. Kies ook eens voor een kleiner glas. In frisdrank en sap zitten ongemerkt veel calorieën. En wist je dat het ‘verzadigingssignaal’ bij frisdrank en sap veel slechter werkt dan bij vast voedsel?

7. Beweeg!

Tijdens de feestdagen ga je misschien niet naar de sportschool en fiets je niet naar je werk, maar er zijn genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Een mooie winterwandeling of een fiets- of schaatstocht bijvoorbeeld. Kom maar van die bank af! Weten hoeveel beweging genoeg is? Check de Beweegmeter.

Beeld: istock

Ook leuk en interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.