Stress verminderen tijdens de kerst? Met mindfulness lukt het

Deel dit artikel:

Terwijl de kerst een gezellig tijd met vrienden en familie zou moeten zijn, is het voor velen van ons juist een extra stressvolle tijd. Niet alleen ben je op je werk nog druk met het afronden van allerlei projecten, ook thuis moet je je beste beentje voorzetten. De boodschappen moeten gedaan, het kerstdiner gepland, en tijdens de kerstdagen wordt er van je verwacht dat je extra attent bent. Gelukkig kun je met mindfulness je stress verminderen, waardoor het ook voor jou een ontspannen periode is. Lees de tips van mindfulness-deskundige Marisa Garau. 

1. Heb vertrouwen

Ga even zitten en stel je voor hoe je op je man, je kinderen en anderen overkomt als je de hele week met een verhit hoofd rondloopt en tegen iedereen bevelen blaft. Zou het niet beter zijn als je de touwtjes een beetje kon laten vieren en meer ontspannen zou zijn? Dit kun je gelukkig makkelijk bereiken door vertrouwen, een van de mindfulness-principes, in te zetten. Realiseer je dat, ook als jij niet als een drill-sergeant boven op alle voorbereidingen zit, het kerstdiner heus zal lukken en gezellig zal zijn. Het hangt echt niet allemaal van jou af – ook al probeert je gestreste mind je dat wel wijs te maken. Zeg vanaf vandaag drie keer per dag tegen jezelf: ‘Ik vertrouw erop dat alles goed komt en dat we met z’n allen een leuke kerst zullen hebben. Ik doe wat ik kan, en als niet alles lukt, is dat jammer maar geen ramp. Ik ben liever aardig en ontspannen dan perfectionistisch en gestrest.’

2. Leid jezelf af van negatieve gedachten

We weten allemaal dat de kerst met onze eigen familie vaak niet zo rooskleurig verloopt als die oergezellige, mierzoete kerstvieringen in Hollywood-films. In het echte leven komen juist tijdens zo’n familiediner allerlei onderhuidse spanningen naar boven, en erger je je kapot aan je schoonzus of je verwende nichtjes. Met mindfulness herken je negatieve gedachten, maar ga je er bewust niet in mee. Zodra je je deze kerst begint te ergeren aan het gedrag van bepaalde familieleden, kijk dan eens goed naar de gedachten die je mind aanmaakt. Dit zijn zonder twijfel gedachten met oordelen. Nu laat je je daar niet door overrompelen, maar stel je nuchter vast: ‘Hé, mijn hersenen zijn negatieve oordelen aan het produceren.’ En daar is niets mis mee, want dit is wat je brein nu eenmaal doet. Alleen, dit keer ga je er zelf niet in mee. Je houdt het bij de vaststelling dat je brein actief is, en dan leid je jezelf bewust af door je op de leuke mensen aan de kersttafel te richten.

3. Wees deze kerst de wijze

Als je een flink aantal uren samen bent met je familie, val je onwillekeurig terug in de rol die je als kind in het gezin vervulde. Terwijl de ouders de boel zoals vanouds regelen, gedragen de volwassen kinderen zich weer als pubers. Jij hangt verveeld op de bank, je broer doet dwars en je zus wil iedereen te vriend houden. Dit keer kun je mindfulness inzetten en dat betekent dat je de rol van wijze ouder op je neemt. Je focust niet op je eigen gevoelens en of je het wel of niet naar je zin hebt, maar je zorgt dat je er voor anderen bent. Je vraagt zelf geen aandacht maar gaat juist aandacht geven. Je praat dus weinig en luistert extra goed naar de verhalen van je familieleden. Hiermee leid je je aandacht af van jou en jouw verwachtingen… en kun je je volledig richten op het welzijn van de mensen om je heen. Je zult zien dat dit je een enorm vervullend, dankbaar gevoel zal geven, en dat ook je familie zich prettig en ontspannen in jouw gezelschap zal voelen.

Over Marisa Garau

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt digitale cursussen. Haar aanpak kenmerkt zich door mindfulness-zonder-tijdrovende-meditaties. Wil je meer weten over mindfulness op een praktische manier, lees dan haar uitgebreide artikel over stress verminderen.

Download hier haar gratis e-book over mindfulness.

Lees ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief