Hangt jouw Sixties-jasje straks ook in het Rijksmuseum?

Deel dit artikel:

Bianca M. du Mortier (1956) werkt bijna veertig jaar als conservator kostuum in het Rijksmuseum. Margriet mocht haar interviewen, ter ere van het Jaar van Rembrandt. 

In het gesprek vertelt Bianca meer over het ontstaan van de collectie en licht zij een aantal bijzondere kostuums uit.

Modecollectie Rijksmuseum

De kostuumverzameling van het Rijksmuseum is begonnen in 1870 in het Haagse Museum voor Geschiedenis en Kunst dat later werd ondergebracht in het Rijksmuseum. Inmiddels bestaat de collectie uit ongeveer 10.000 objecten. “Zonder alle schenkingen en nalatenschappen, was deze modecollectie nooit tot stand gekomen. Dit jaar kregen we de jurk van de bekende schrijfster Marga Minco, die zij in 1967 droeg op het Boekenbal. De jurk is gemaakt door Sophie van Kleef. Samen met haar echtgenoot, zanger Johnny Lion, opende Sophie in Amsterdam de eerste boetiek in Nederland. Als je meedeed met de nieuwste modetrends, was dít de plek om je kleren te laten maken.”

Conservator kostuum

“Mijn taak is deze verzameling ‘te beheren’. Ik zorg ervoor dat de objecten goed worden beschreven en dat elk object gefotografeerd wordt. Uiteraard willen we verzameling aan het publiek laten zien, in de Special Collections in het museum en met speciale tentoonstellingen zoals Catwalk (2016). Of, digitaal via Modemuze.nl – een samenwerkingsverband tussen de modecollecties in ons land. Daarnaast geef ik lezingen en publiceer ik.”

 

Nieuwe aanwinsten

“Als iets als schenking wordt aangeboden of te koop is, let ik goed op de staat van het kledingstuk. Soms is iets erg versleten, maar als het een zeldzaam voorwerp is, overleg ik of het geconserveerd kan worden in het Textielrestauratie atelier. Daarnaast is het verhaal achter de objecten erg belangrijk. Hoewel bepaalde kleding niet zo spectaculair kan lijken, kan de geschiedenis erachter het bijzonder maken. Iemand schonk ons haar kinderjurk van gestreepte badhanddoeken, die door haar moeder in de Tweede Wereldoorlog was gemaakt. Haar moeder had veel fantasie en verwerkte de strepen horizontaal en verticaal, waardoor er een leuk jurkje ontstond.”

Mode ontwikkelingen

“Als ik kijk naar de ontwikkeling van de mode door de jaren heen, valt het op dat de mode zich altijd herhaalt. Omdat je lichaam een vaststaande vorm heeft, zijn de variaties niet oneindig. Kleren kunnen dan wel kort, lang, wijd of getailleerd worden, ze blijven altijd het omhulsel van het lichaam.”

Nieuwe focus

“Tot een jaar geleden verzamelden we eigenlijk alleen mode tot en met de jaren 50. Nu ons aankoopbeleid is aangepast, willen we het gat tussen 1960 en 2000 dichten. We willen ons hierbij voornamelijk richten op toonaangevende ontwerpen uit het buitenland die invloed hebben gehad op de mode in Nederland. Zo kochten we eind vorig jaar een aluminium jurk van Paco Rabanne uit 1967, dankzij het fonds Haute Couture. Dit fonds is opgericht door de Amsterdamse Juriste Joëtta Honnebier. Zij behartigde de financiële belangen van couturiers Frank Govers en Max Heijmans. Na hun overlijden werd hun erfenis ondergebracht in een stichting, waarna Joëtta besloot het beschikbaar te stellen voor de modecollectie van het Rijksmuseum.”

Wensen

“Met het oog op de nieuwe aanwinsten, ben ik erg nieuwsgierig naar Nederlandse vrouwen die vanaf de jaren 60 kleren en accessoires hebben gekocht in Parijs. Ik maak graag van de kans gebruik om iedereen die iets bijzonders heeft uit deze periode, uit te nodigen om contact op te nemen met het Rijksmuseum. Immers, zonder steun van particulieren zouden wij niet zo’n bijzondere collectie kunnen presenteren en behouden.”

Tekst | Ellen Smits
Beeld | Rijksmuseum, Amsterdam

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.