Gwenda: ‘De stem van George Michael sleepte me door de moeilijkste periode van mijn leven’

George Michael

Deel dit artikel:

Gwenda: “Vijf maanden na zijn overlijden ben ik nog steeds kapot van verdriet door de dood van George Michael. Als ik dat hardop zeg, voelt het alsof ik mij moet verantwoorden. Rouwen om een idool, daar wordt wat lacherig over gedaan, terwijl mijn liefde voor de muziek en voor George als artiest een pijnlijke achtergrond heeft. Halverwege de jaren tachtig, de hoogtijdagen van Wham!, overleed mijn oma. Mijn opa bracht daarop veel tijd door bij ons thuis en besloot met de dubbele boodschap ‘nu heb ik geen vrouw meer’ dat ik degene maar moest zijn die hem kon troosten. Mijn opa besloot mij vanaf dat moment, ik was tien jaar, seksueel te misbruiken; ik moest hem bekoren en behagen omdat mijn oma dat niet meer kon. Het begon een soort van onschuldig met voorzichtige aanrakingen, maar al snel veranderde dat en nam het aantal keren dat hij me misbruikte toe. Natuurlijk altijd wanneer mijn ouders niet thuis waren en dachten dat ze aan opa een betrouwbare oppas hadden. Wanneer ik kon, vluchtte ik naar mijn kamer. Daar gebeurde het niet en was ik veilig. George Michael hing er op een grote poster boven mijn bed. Wat was ik fan. Plakboeken vol verzamelde ik met foto’s, en zijn liedjes nam ik op vanaf de radio. In mijn kamer voelde het alsof George over mij waakte. Met zijn blik op de poster en met zijn muziek. Ik kende alle nummers en alle teksten zong ik mee. Voor mij had elk lied een emotionele en vaak beladen betekenis. Het misbruik heeft jaren plaatsgevonden en nooit vertelde ik iemand er iets over. Tot ik in 1995 mijn huidige echtgenoot ontmoette. Ik was bang dat mijn geheim mij zou achtervolgen in onze relatie en wilde liever open kaart spelen dan iets voor hem verborgen houden. Ik deed dat middels een brief die mijn man enorm deed schrikken, maar waardoor hij ook zijn begrip kon tonen. Hij snápte waarom George en ik onlosmakelijk met elkaar verbonden waren en dat liedjes als Jesus to a child voor mij een bijzondere betekenis hadden. Toen mijn held overleed op Eerste Kerstdag in 2016, stierf ook een stukje van mijzelf. Ik ben nog steeds intens verdrietig. Om zijn overlijden en omdat ik George nooit heb kunnen vertellen wat hij voor mij heeft betekend. Zijn prachtige stem sleepte mij door de moeilijkste periode van mijn leven. En wat de media ook over hem schreef, ik bleef mij veilig voelen bij zijn geluid. Ik hoop dat ik mij op een dag niet meer hoef te verontschuldigen omdat ik zijn fan ben. Alleen al omdat mensen dan nadenken alvorens te oordelen/lachen.”

Productie | Laura Kraeger
Foto | ANP

Dit is afkomstig uit Margriet 2017-22. Je kunt deze editie nabestellen via Magazine.nl.

cover

Lees ook

Bekijk ook onderstaande video met daarin twee alternatieven voor nagellakremover. Handig als die van jou op is.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief