Gloria Estefan: ‘Mijn moeder heeft me laten zien dat een vrouw alles kan bereiken wat ze wil’ (+playlist)

Deel dit artikel:

De musical On Your Feet! vertelt het bewogen levensverhaal van Gloria Estefan (60). Margriets Bas Maliepaard had een openhartig gesprek met haar. 

‘Queen of Latin Pop’

Ze wordt de ‘Queen of Latin Pop’ genoemd, maar Gloria Estefan heeft allesbehalve de sterallures die je van een wereldberoemde artiest verwacht. Haar vaste visagist werkt voor dit gesprek in het Utrechtse Beatrix Theater snel haar make-up bij en een assistent luistert vanachter haar laptop met een half oor mee. Maar dat is het enige waaraan je merkt dat je met een internationale ster te maken hebt. Gloria is opvallend ontspannen en hartelijk en neemt alle tijd voor Margriet. Samen met haar man Emilio is ze in Nederland voor de première van On Your Feet!, de musical over haar bewogen leven. Dat ons land het eerste buiten Amerika is waar de musical uitkomt, vindt ze meer dan logisch. Haar eerste Engelstalige single met de Miami Sound Machine, Dr. Beat, werd hier in 1984 een grote hit. In Nederland waren ze al sterren, 
terwijl ze in Miami nog op bruiloften en bar mitswa’s speelden. Haar volgende wereldhit, Conga, werd 
bovendien in Utrecht geboren. Tijdens een optreden in Club Cartouch speelden ze Cubaanse muziek met opzwepende ritmes op conga’s (trommels). Het publiek reageerde zo uitzinnig dat Gloria en haar drummer op de stoep voor de club begonnen te schrijven aan het nummer dat nu iedereen kent. Dans- en muziekspektakel On Your Feet! volgt Gloria in haar ontwikkeling van verlegen dochter uit een Cubaans migrantengezin naar de eerste latin zangeres die wereldfaam verwierf. Onderweg moet ze heel wat overwinnen: haar langdurig zieke vader sterft, haar moeder verbreekt twee jaar lang het contact met haar, platenbazen dwarsbomen een carrière in de Engelstalige muziek en ze verbrijzelt in 1990 bij een busongeluk haar rug.

Je hebt de musical talloze keren gezien. Hoe is het om steeds weer met die emotionele gebeurtenissen te worden geconfronteerd?
“De scènes met mijn vader vind ik moeilijk en de solo van mijn moeder maakt me vaak aan het huilen, omdat zij afgelopen zomer is overleden. Het moment waarop ik na het busongeluk voor het eerst opsta uit de rolstoel, raakt me ook elke keer. Dat herinnert me aan die vreselijke tijd dat Emilio me met alles moest helpen: rechtop gaan zitten, draaien, in bad gaan. Het ongeluk zelf is het makkelijkst om te zien, omdat het op toneel lang niet zo verschrikkelijk is als in het echt. Onze tourbus werd geramd door een truck. De voorkant was eraf, het sneeuwde naar binnen en overal zag ik bloed. Ik wilde naar onze zoon Nayib, maar kon me niet bewegen. Gelukkig bleek hij niets te hebben, maar ik was er slecht aan toe.”

‘Mijn arts zei: ‘Ik heb veel dingen gezien die de geneeskunde niet kan verklaren, dus haal eruit wat erin zit’’

Waar haalde je de kracht vandaan om er weer bovenop 
te komen?
“Mijn arts zei dat ik misschien weer een klein beetje kon leren lopen, maar dat ik dansen kon vergeten en vermoedelijk nooit meer zwanger zou worden. Maar hij zei ook: ‘Ik heb veel dingen gezien die de geneeskunde niet kan verklaren, dus haal eruit wat erin zit.’ Omdat mijn vader in een rolstoel zat, wist ik wat het voor Emilio en Nayib zou betekenen als ik daar nooit uit zou komen. Ik besloot te vechten voor herstel en heb me volledig gefocust op de revalidatie. Ondertussen kreeg ik duizenden brieven van fans, die me de titel van onze laatste single bijna toeschreeuwden: ‘Get on your feet!’ Misschien, dacht ik, is dit de reden dat ik beroemd ben geworden en is het mijn opdracht om mensen te laten zien dat er een grote kracht in ons schuilt, waarmee we moeilijkheden kunnen overwinnen. Bijna een jaar na het ongeluk stond ik weer op het podium en uiteindelijk hebben we zelfs nog een dochter gekregen, onze wonderbaby Emily.”

Door het ongeluk werd het contact tussen jou en je moeder na twee jaar radiostilte hersteld. Voordat de musical 
uitkwam, wist bijna niemand van die breuk.
“Daar had niemand wat mee te maken, vond ik. Maar de schrijver van de musical miste een conflict in ons levensverhaal. Toen zei ik: ‘Laat me je voorstellen aan mijn moeder’ (lacht). Zij had aan het begin van mijn relatie met Emilio grote moeite met hem. Ze dacht dat het hem niet om mij te doen was, maar om mijn talent – ik zong al een jaar in zijn band voor we een relatie kregen. En ze was bang dat ze mij, haar rots in de branding, zou kwijtraken. Ik regelde alles thuis. Ze realiseerde zich niet dat ze er met Emilio juist een hardwerkende zoon bij zou krijgen. De breuk ontstond nadat mijn vader overleed en het de verkeerde kant opging met mijn zus, Rebecca. Omdat mijn 
moeder werkte, was ik haar voornaamste verzorger. Ik besloot haar mee te nemen op tour. Dat was de 
eerste keer dat ik tegen mijn moeder inging en dat nam zij me niet in dank af. Ze vond dat ik haar in de steek liet. De tour duurde twee jaar en al die tijd 
negeerde mijn moeder mijn telefoontjes. Ik voelde 
me daar ongelukkig onder, maar wist ook hoe mijn moeder in elkaar zat. Ze was op haar werk toen op tv voorbijkwam: ‘Gloria Estefan dood door busongeluk’. Ze stortte letterlijk in elkaar. Collega’s konden haar gelukkig vertellen dat ik níét dood was. Ze vloog 
meteen naar het ziekenhuis en sindsdien hebben we elkaar niet meer losgelaten. Tijdens mijn herstelproces zag ze ook dat Emilio echt van mij hield – twaalf jaar nadat we een relatie kregen – en zijn ze langzamerhand de beste vrienden geworden. Tijdens de 
ontwikkeling van de show heb ik mijn moeder gezegd dat ik het eerlijke verhaal wilde vertellen, omdat de musical elke avond mensen kan inspireren om familieproblemen op te lossen. Daar was ze het mee eens.”

Heeft ze de musical gezien?
“Nee, ze was bang dat het te emotioneel voor haar zou zijn. Maar ik weet zeker dat het niet goed genoeg was geweest voor haar.” (lacht) “Zij was de diva van onze familie. Ze had vast gezegd: ‘Die kleren heb ik nooit gedragen, ze danst niet goed genoeg…’”

Zou ze boos zijn geworden over hoe pittig ze wordt 
neergezet?
“Nee, want ze zou dondersgoed hebben geweten dat we maar tien procent van haar gedrag in de musical hebben gestopt!” (schatert) “Het was een portret, die moeder van mij. Zij was de commandant bij ons thuis, wij moesten luisteren. Ze zei dingen als: ‘Kinderen praten als kippen plassen’. Met andere woorden: 
kinderen moeten hun mond houden, want kippen plassen nooit. Ik droeg de kleren die zij voor me 
uitzocht en zij deed mijn haar. Rebecca vocht terug, 
ik liet altijd alles over me heen komen. Mijn moeder was ook erg grappig, hoor, en hulpvaardig en ze heeft me laten zien dat een vrouw alles kan bereiken wat 
ze wil. Mijn moeder vluchtte uit Cuba met mij als tweejarige, kwam in een nieuw land, ging terug naar school om haar lesbevoegdheid te halen en zorgde 
ervoor dat Rebecca en ik goed onderwijs kregen.”

Zing mee met de grootste hits van Gloria Estefan






De musical On Your Feet!, met in de hoofdrollen Vajèn van den Bosch en Jim Bakkum, is zes dagen per week te zien in het Beatrix Theater te Utrecht. Kijk voor meer informatie op onyourfeet.nl.

Lees het hele interview met Gloria Estefan in Margriet nr. 02. Je kunt het hele interview ook online lezen via Blendle.

Interview | Bas Maliepaard
Fotografie | Getty Images

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Zo maak je gebroken oogschaduw weer als nieuw.

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.