Wel of niet klikken? Dankzij déze tips kun je zelf nepmails herkennen

Deel dit artikel:

Criminelen versturen steeds vaker e-mails waarin ze zich voordoen als een overheidsinstelling, bank of bedrijf. Nu denk je misschien ‘zoiets zal mij nooit overkomen’, maar verkijk je hier niet op! Dit soort ‘phishingmails’ zien er namelijk bedrieglijk echt uit en je zult niet de eerste zijn die erin trapt. Gelukkig kun je met de volgende tips een hoop leed voorkomen.

In samenwerking met de Rijksoverheid.

Voor criminelen is een e-mail met een foute link of bestand erin een veelgebruikte manier om je gegevens te achterhalen of je te misleiden om geld over te maken. Met je persoonlijke gegevens (zoals wachtwoorden of toegangscodes van je bank of creditcard) kunnen ze je veel geld afhandig maken. Het is dan ook verstandig om in onderstaande gevallen éxtra alert te zijn.

E-mailadres van afzender is vaag of onduidelijk

Eén van de belangrijkste dingen om als eerste naar te kijken is het e-mailadres van de afzender. Oplichters gebruiken namelijk vaak een onduidelijk e-mailadres zoals een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Google daarom voor de zekerheid het gebruikte e-mailadres of check op de site van het bedrijf zelf of deze overeenkomt. Dit kan al om een subtiel verschil gaan, zoals een letter die mist of een andere extensie. Criminelen worden steeds beter in mails echter te laten lijken.

Er is een algemene aanhef gebruikt

Staan er hele algemene termen in de aanhef zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of  ‘Beste klant’? Wees dan extra voorzichtig. De meeste bedrijven en instanties gebruiken voor hun klanten een aanhef waar in ieder geval de achternaam in staat of alleen ‘heer’ of ‘mevrouw’, maar niet allebei.

Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd

Staat er in de e-mail het verzoek om op een linkje te klikken om je persoonsgegevens te ‘controleren’, ‘bij te werken’ of ‘aan te vullen’? Let dan extra goed op. Je bank, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstanties vragen namelijk nóóit via een e-mail naar je persoonsgegevens. Klik je wel dan is de kans groot dat een crimineel je naar een valse website leidt en zo je persoonlijke gegevens in handen krijgt. Twijfel je over de echtheid van de e-mail? Bel dan even naar het bedrijf of de instantie en vraag of ze de desbetreffende e-mail hebben gestuurd. Gebruik hiervoor niet de contactgegevens in de mail maar zoek ze online op.

Verkeerd taalgebruik en vreemde vormgeving

Hoewel criminelen steeds slimmer worden, kan het geen kwaad om het taalgebruik en de vormgeving van de mail eens flink onder de loep te nemen. Staan er veel taal- en spelfouten in? Dan is de kans groot dat het om een neppe e-mail gaat. Check ook altijd over het logo wel overeenkomt met het logo dat je online kunt vinden. Bij twijfel kun je altijd een eerdere mail van het bedrijf of de instantie ter vergelijking ernaast leggen.

Je krijgt het verzoek om iets ‘heel snel’ te doen

Krijg je ineens uit het niets een e-mail van een bedrijf, verzekeringsmaatschappij of overheidsinstantie met de vraag of je iets heel snel kunt betalen? En dreigen ze met (verhoging van) een boete of het blokkeren van je pas? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met phishing. Ga daarom nooit over tot betalen maar bel óf mail eerst naar de afzender en vraag of het betaalverzoek dat je hebt ontvangen wel echt klopt. Gebruik hiervoor niet de contactgegevens uit de e-mail maar zoek deze zelf op internet op.

Meer weten over het vergroten van je internetveiligheid? Kijk dan op veiliginternetten.nl

Bron | Veiliginternetten.nl
Beeld| iStock