6 redenen om je telefoon níet mee te nemen naar je slaapkamer

Deel dit artikel:

Nog even snel voor het slapengaan je mail checken, die ene vriendin terug appen of door Facebook scrollen: we weten dat we het beter niet kunnen doen, maar toch maken we ons er allemaal weleens schuldig aan. Lukt het jou maar niet om je telefoon uit je slaapkamer te bannen?

Dan helpen de volgende feitjes je misschien om je alsnóg over de streep te trekken.

1. Meer actie tussen de lakens

Wist je dat apparaten zoals je telefoon of laptop de kwaliteit van je seksleven behoorlijk naar beneden kunnen schroeven? In plaats van écht contact met je partner te maken, raak je verdwaald in het doolhof dat Instagram heet of ga je gedachteloos door Facebook scrollen. Hartstikke zonde, want in die tussentijd kun je ook een hoop andere leuke dingen met je partner doen.

2. Je valt eerder in slaap

Je kent het vast wel: je neemt je voor om nog een paar whatsappjes te beantwoorden en daarna je ogen te sluiten, maar voor je het weet ben je vier uur verder en zit je kattenfilmpjes op YouTube te kijken. Volgens onderzoekers van het NASA Ames Research Center, heeft je mentale drang om online verbonden te willen blijven, invloed op je biologische klok; je stelt je bedtijd steeds meer uit, waardoor je aardig wat uurtjes slaap mist.

3. Meer ontspanning

Volgens deskundigen heeft het slapen met een smartphone naast je hoofd invloed op je gevoel van stress en ontspanning. Gun jezelf daarom nog twee uurtjes volledige ontspanning door je telefoon voor het slapengaan uit te zetten en in een andere kamer te leggen, zodat je nog even je hoofd kunt leegmaken.

Lees ook: op déze plek mag je je telefoon nooit opladen

4. Minder blootstelling aan straling

Volgens het National Cancer Institute zendt je telefoon een vorm van straling uit die mogelijk wordt geabsorbeerd door naastgelegen lichaamsweefsels. Verder onderzoek heeft zelfs aangetoond dat dit in verband kan worden gebracht met kanker. Neem dus geen risico en hou je telefoon buiten je slaapkamer.

5. Meer tijd voor een goed boek

Het blauwe licht dat je telefoon uitstraalt, is absoluut niet bevorderlijk voor je nachtrust. Mocht je nog niet helemaal moe zijn, dan kun je dan ook beter nog even een boek gaan lezen met je nachtlampje aan in plaats van je mail checken. Je nachtlampje produceert niet hetzelfde hersenstimulerende licht als je smartphone of tablet, waardoor je minder moeite zult hebben om in slaap te komen.

6. Extra slaap pakken

Gaat het je iets te ver om je telefoon al twee uur voor het slapengaan uit te zetten? Geen zorgen: een half uurtje doet namelijk ook al wonderen. Wanneer je dertig minuten voor het slapengaan je telefoon uitzet, geef je je hersenen al genoeg de kans om bij te komen en creëer je de perfecte voorbereiding voor een goede nachtrust.

Met dit wake up light word je makkelijker, frisser en energieker wakker. Nu met 45 procent korting in de Margriet Shop

 

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock