Zo verspil je zo min mogelijk voedsel

Deel dit artikel:

Een restje macaroni van vorig weekend, een halve fles wijn die net iets te lang in de koelkast staat of een bord nasi die je net iets te vol hebt geschept. Zeg eens eerlijk, hoe veel eten gooi jij elke week weg? Grote kans dat dat meer is dan je denkt. Volgens de laatste cijfers wordt er in Nederland zo’n 105 tot 152 kilo per persoon per jaar verspild. Dat komt neer op ongeveer 13% van het totale eetbare voedsel in ons land.

Bizar, zeker als je je bedenkt dat er op de wereld nog genoeg plekken zijn waar een voedseltekort is. Door beter om te gaan met je eten, kun je bovendien €145 per persoon per jaar besparen. Wil je weten hoe? Hieronder vind je een paar handige tips.

1. Weet wat je (niet) eet

Probeer eens een aantal weken bij te houden hoeveel je (huishouden) eet en hoeveel je weggooit. Op die manier wordt het inzichtelijk hoeveel je te veel inkoopt en kun je makkelijker je kookgedrag aanpassen.

2. Zorgvuldig plannen

Bekijk voordat je naar de supermarkt gaat eerst wat je nog in je koelkast, diepvries en voorraadkast hebt liggen. Bedenk vervolgens een aantal gerechten die je kunt maken met de dingen die je al in huis hebt en koop alleen die dingen die aanvullend nodig zijn op hetgeen je al in huis hebt. Ga ook eens na of je met alle restjes niet een compleet nieuw gerecht kunt verzinnen.

3. Inrichting van je koelkast

Vergeet je vaak dingen die achter in je koelkast liggen. Richt je koeling dan in volgens het first in, first out principe: geef producten met een korte houdbaarheidsdatum een prominentere plaats zodat ze je makkelijker opvallen wanneer je de deur opentrekt.

3. Wijk niet af van je lijstje

Maak voordat je naar de winkel gaat een lijstje met producten die je écht nodig hebt en wijk daar niet van af. Laat je niet verleiden door promoties, tenzij je zeker bent dat je de aangekochte ingrediënten ook echt gaat gebruiken. Eet je bijvoorbeeld haast nooit knakworstjes, maar heb je ze nu toevallig nodig? Laat je dan niet verleiden tot een 1+1 gratis actie. Laat je in de winkel bovendien nooit overhalen door een knorrende maag. Grote kans dat er dan producten in je mandje belanden die ongezond zijn en die je bovendien vaak niet écht nodig hebt.

4. Bewaar optimaal

Denk er goed over na waar een product het beste bewaard kan worden. Het klinkt misschien logisch, maar sommige producten hebben een kortere houdbaarheidsdatum wanneer ze in een koude kelder of koelkast bewaard worden, terwijl andere producten er juist baat bij hebben. Tomaten, aardappelen en eieren kun je bijvoorbeeld beter niet in de koelkast bewaren. Ook exotisch fruit zoals banaan, mango, avocado, meloen, kiwi of ananas kun je het beste bewaren op kamertemperatuur.

5. Let op de verschillende afkortingen

Houdbaarheidsdata worden meestal aangeven met de afkortingen THT en TGT. THT betekent ‘ten minste houdbaar tot’, en is van toepassing op producten die je langere tijd kan bewaren. Na de aangegeven datum verminderen de producten op het gebied van smaak, kleur en vitaminegehalte, maar dat wil niet zeggen dat je ze de dag er na gelijk moet weggooien. Ze zijn vaak nog prima eetbaar. Producten met een verstreken THT-datum die je niet hoeft te koelen, kun je zelfs vaak nog voor langere tijd blijven gebruiken. Bij producten met eieren, zuivel en kaas kun je het beste op je neus vertrouwen. Ruikt het niet zo fris meer? Gooi het dan weg. TGT staat voor ‘te gebruiken tot’ . Dit is de uiterste datum waarop je bederfelijke producten nog veilig mag opeten. Gooi producten waarvan de TGT-datum verstreken is altijd weg! Invriezen kan wel, maar vergeet de producten niet te labelen, zodat er geen overjaarse kippenfilets of mootjes zalm op je bord terecht komen.

Bron| Voedingscentrum, Consumentenbond
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.